Spoorbrug bij Muiderberg, foto: ProRail

Rijkswaterstaat verplaatst spoorbrug over de A1

Rijkswaterstaat gaat de nieuwe spoorbrug over de A1 bij Muiderberg verplaatsen, zodat het precies tussen het bestaande spoor wordt geschoven. De brug zal daardoor in zijn geheel ruim zeventien meter zijwaarts worden verplaatst. Deze werkzaamheden starten dit weekend en duren tot vrijdag 26 augustus.

De spoorbrug is gebouwd om meer ruimte te maken voor het wegverkeer. De vrije overspanning van 225 meter is groter dan bij de vorige brug, waardoor er meer rijbanen onderdoor kunnen. De nieuwe brug heeft een levensduur van minstens honderd jaar. De brug, die nu aan de Amersfoortse zijde ligt wordt met een speciale installatie en via een voorgebouwde schuifbaan richting Amsterdam getrokken en geschoven. Deze komt vervlogens op de plek van de oude spoorbrug.

Rijkswaterstaat heeft in mei de al voorgebouwde spoorbrug over de A1 geplaatst en daarna 455 meter verplaatst, pal naast de huidige spoorbrug. Inmiddels is de brug verder afgebouwd en daardoor gegroeid van de 8,5 miljoen kilo die de brug in mei woog, naar 15,5 miljoen kilo nu.

Werkzaamheden

Om de brug te kunnen plaatsen moet eerst de oude spoorbrug worden gesloopt. Al in 2014 zijn er door ProRail ter voorbereiding stalen hulpbruggen geplaatst die nu ‘slechts’ losgemaakt hoeven worden om ze vervolgens eruit te kunnen hijsen. Daardoor is er nu minder tijd nodig. Het resterende betonnen deel van de brug, dat pal boven de A1 is gesitueerd, wordt in enkele dagen tijd met zwaar materieel verpulverd en afgevoerd.

Omdat de oude spoorbrug volledig wordt gesloopt en de nieuwe erin wordt gezet in eenzelfde bouwstap, betekent de hele operatie flinke hinder voor reizigers, weggebruikers en omwonenden. De werkzaamheden vallen samen met grootschalig vernieuwingswerk met spooruitbreidingen bij station Almere.

Treinverkeer

Maandag worden de brug met sporen, kabels, leidingen en baanapparatuur aangesloten op de sporen richting Weesp en de sporen aan de andere kant naar Almere. Op vrijdagmiddag 26 augustus zal de verkeersleiding van ProRail de eerste treinpaden over de nieuwe brug toewijzen aan de eerste treinen vanuit Weesp en Almere.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.