ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

TU Delft wil hoogleraar ERTMS aanstellen

De TU Delft heeft plannen om een hoogleraar aan te stellen die gespecialiseerd is in ERTMS. Dat maakt het mogelijk om wetenschappelijk onderzoek en onderwijs te starten dat zich richt op dit treinbeïnvloedingssysteem. “In de spoorsector is grote behoefte aan uniforme kennis, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs over ERTMS. Vandaar dat ik al ruim een jaar in de markt aan het aftasten ben wat de behoefte is op het gebied van ERTMS”, aldus hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “TU Delft wil hoogleraar ERTMS aanstellen”

Roderick Klein|18.08.16|19:47

Ik weet het niet meer.

Storingen op de HSL blijven aan de order van de dag (waardoor komt dit) ?
Amsterdam Utrecht met 4 sporen schiet ERMTS ook niet (hoeveel jaar we al mee bezig).
Uitrol zijn zover ik nog geen plannen voor om het in stapen in Nederland in te voeren. Denemarken wil in 2021 het helemaal uitgerold.
http://www.ramboll.com/projects/group/trainsignalproject

Er was toch een stukje spoor tussen Maastricht Randwijk waar Crocodile op was gezet. Hoeveel studiejaren zaten daarin ?

Roderick Klein|18.08.16|19:47

Mijn vraag is waarom is lijkt het wel zoveel studie nodig voor al dit soort dingen en lijkt allemaal het soms zo slecht te verlopen…

André van Es|19.08.16|13:30

Er wordt al een paar jaar gewerkt aan kennisborging en onderwijs op hbo- en wo-niveau.
De Hogeschool Utrecht (HU) biedt komend collegejaar voor de 5de keer de Minor Railtechniek aan. Binnen deze minor is veel aandacht voor ERTMS. Daarnaast werkt de HU samen met de UIC aan de ontwikkeling van een internationale opleiding ERTMS.
De universiteit Twente kent het master keuzevak Railtransport (nieuwe naam Public Transport in Urban areas). Ook hier veel aandacht voor ERTMS.

Marc Busio|19.08.16|16:04

Leuk dat de academische wereld zich er nog mee bezig kan houden, want in de praktijk zal ERTMS nooit wat gaan worden. Hoewel oorspronkelijk bedoeld als internationale standaard, zal het dit nooit gaan worden vanwege de verschillende varianten die er in diverse landen bestaan. Dat is ook niet vreemd, want spoorwegondernemingen zijn overwegend nationale organisaties waarvan de belangen bij de landsgrenzen ophouden. ERTMS is daarmee het zoveelste gedrocht van Europees wensdenken.

Arco Sierts|27.08.16|11:56

De reacties hierboven laten messcherp zien waarom het nodig is: er is een onthutsend gebrek aan kennis & inzicht plus een daarbij behorende ‘autoriteit’. En met kennis bedoel ik dus niet dat je wat triviale feitjes kunt oplepelen over Levels, Baselines en shitzooi, want dat is LBO/MBO-niveau.

Wat Rolf Dollevoet op fysiek railgebied is, is nog veel harder nodig op het gebied van besturingstechniek. Een opvolger van Ingo Hansen dus, maar dan “more into hitech” EN inclusief automatische auto’s.

Arco Sierts|27.08.16|17:38

@Marc Busio: je opmerking “[…] zal het dit nooit gaan worden vanwege de verschillende varianten die er in diverse landen bestaan” is IMHO aperte nonsens, want dat issue is (was) evident een ontwikkel/opstartverschijnsel. Geen enkel technisch ontwerp is meteen perfect, en een gesloten systeem al helemaal niet. Aan het lichtseinstelsel en ATB is ook heel wat gefine-tuned.

Draai de vraag ‘es om: waarom zou je voor elk land een ander informatiesysteem willen? Is dat slimmer, beter of goedkoper?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TU Delft wil hoogleraar ERTMS aanstellen | SpoorPro.nl
ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

TU Delft wil hoogleraar ERTMS aanstellen

De TU Delft heeft plannen om een hoogleraar aan te stellen die gespecialiseerd is in ERTMS. Dat maakt het mogelijk om wetenschappelijk onderzoek en onderwijs te starten dat zich richt op dit treinbeïnvloedingssysteem. “In de spoorsector is grote behoefte aan uniforme kennis, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs over ERTMS. Vandaar dat ik al ruim een jaar in de markt aan het aftasten ben wat de behoefte is op het gebied van ERTMS”, aldus hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “TU Delft wil hoogleraar ERTMS aanstellen”

Roderick Klein|18.08.16|19:47

Ik weet het niet meer.

Storingen op de HSL blijven aan de order van de dag (waardoor komt dit) ?
Amsterdam Utrecht met 4 sporen schiet ERMTS ook niet (hoeveel jaar we al mee bezig).
Uitrol zijn zover ik nog geen plannen voor om het in stapen in Nederland in te voeren. Denemarken wil in 2021 het helemaal uitgerold.
http://www.ramboll.com/projects/group/trainsignalproject

Er was toch een stukje spoor tussen Maastricht Randwijk waar Crocodile op was gezet. Hoeveel studiejaren zaten daarin ?

Roderick Klein|18.08.16|19:47

Mijn vraag is waarom is lijkt het wel zoveel studie nodig voor al dit soort dingen en lijkt allemaal het soms zo slecht te verlopen…

André van Es|19.08.16|13:30

Er wordt al een paar jaar gewerkt aan kennisborging en onderwijs op hbo- en wo-niveau.
De Hogeschool Utrecht (HU) biedt komend collegejaar voor de 5de keer de Minor Railtechniek aan. Binnen deze minor is veel aandacht voor ERTMS. Daarnaast werkt de HU samen met de UIC aan de ontwikkeling van een internationale opleiding ERTMS.
De universiteit Twente kent het master keuzevak Railtransport (nieuwe naam Public Transport in Urban areas). Ook hier veel aandacht voor ERTMS.

Marc Busio|19.08.16|16:04

Leuk dat de academische wereld zich er nog mee bezig kan houden, want in de praktijk zal ERTMS nooit wat gaan worden. Hoewel oorspronkelijk bedoeld als internationale standaard, zal het dit nooit gaan worden vanwege de verschillende varianten die er in diverse landen bestaan. Dat is ook niet vreemd, want spoorwegondernemingen zijn overwegend nationale organisaties waarvan de belangen bij de landsgrenzen ophouden. ERTMS is daarmee het zoveelste gedrocht van Europees wensdenken.

Arco Sierts|27.08.16|11:56

De reacties hierboven laten messcherp zien waarom het nodig is: er is een onthutsend gebrek aan kennis & inzicht plus een daarbij behorende ‘autoriteit’. En met kennis bedoel ik dus niet dat je wat triviale feitjes kunt oplepelen over Levels, Baselines en shitzooi, want dat is LBO/MBO-niveau.

Wat Rolf Dollevoet op fysiek railgebied is, is nog veel harder nodig op het gebied van besturingstechniek. Een opvolger van Ingo Hansen dus, maar dan “more into hitech” EN inclusief automatische auto’s.

Arco Sierts|27.08.16|17:38

@Marc Busio: je opmerking “[…] zal het dit nooit gaan worden vanwege de verschillende varianten die er in diverse landen bestaan” is IMHO aperte nonsens, want dat issue is (was) evident een ontwikkel/opstartverschijnsel. Geen enkel technisch ontwerp is meteen perfect, en een gesloten systeem al helemaal niet. Aan het lichtseinstelsel en ATB is ook heel wat gefine-tuned.

Draai de vraag ‘es om: waarom zou je voor elk land een ander informatiesysteem willen? Is dat slimmer, beter of goedkoper?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.