ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

TU Delft wil hoogleraar ERTMS aanstellen

De TU Delft heeft plannen om een hoogleraar aan te stellen die gespecialiseerd is in ERTMS. Dat maakt het mogelijk om wetenschappelijk onderzoek en onderwijs te starten dat zich richt op dit treinbeïnvloedingssysteem. “In de spoorsector is grote behoefte aan uniforme kennis, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs over ERTMS. Vandaar dat ik al ruim een jaar in de markt aan het aftasten ben wat de behoefte is op het gebied van ERTMS”, aldus hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet.

De railmarkt zou via een soort gezamelijk fonds vijftig procent van de financiering van het hoogleraarschap op zich kunnen nemen. “We willen samen met andere universiteiten onderwijs op gaan zetten in Nederland en daar buiten”, aldus Dollevoet. “De sector is op Europees niveau ook aan de weg aan het timmeren. Zo werkt ProRail op dit moment aan Level 3 in samenwerking met Network Rail.

Onderwijs

Volgens ERTMS-specialist Eelco Schrik van Strukton Rail is er in de Europese railsector nog een gebrek aan kennisborging en onderzoek naar dit spoorsysteem. “Er zijn allerlei inframanagers, vervoerders, consultants, aannemers, leveranciers NoBo’s en uiteraard de ERA met veel verspreide kennis over ERTMS. Echter ontbreekt nog de vrije kennisborging, onderwijs en onderzoek die je nodig hebt om op grote schaal een systeemsprong te kunnen maken naar ERTMS.”

“Dit belemmert de uitontwikkeling van ERTMS, omdat marktpartijen voornamelijk onder financiële prikkels willen doorontwikkelen en daarbij ook nog eens de neiging hebben om niet voorbij de oogkleppen van de eigen organisatie te willen kijken”, aldus Schrik. “Als onderwijsinstelling kun je sneller innovaties in gang zetten. Een universiteit is minder geneigd investeringen terug te willen verdienen dan bijvoorbeeld een leverancier.”

De spoorexpert moedigt het aanstellen van een hoogleraar ERTMS aan. “De betreffende hoogleraar kan mijns inziens de meeste meerwaarde bieden als hij ook actief een functie bij een spoorbedrijf vervult en in deeltijd hoogleraar zal zijn. Een actieve relatie tussen de universitaire wereld en de spoorsector acht ik van groot belang om goed richting te kunnen geven aan onderwijs en onderzoek.”

Onderzoek

Op dit moment worden met name machinisten, werkplekbeveiligers, monteurs en treindienstleiders opgeleid om te werken met ERTMS. Volgens de ERTMS-specialist zouden overheden moeten inzetten op ERTMS-kennisborging, onderwijs, research en ontwikkeling op mbo- hbo- en wo-niveau. “Op lange termijn kan er alleen succes worden geboekt indien dit op alle drie opleidingsniveaus gebeurt. Immers, bij grootschalige invoer van ERTMS zal het dagelijkse werk van een groot deel van het personeel dat in de spoorsector werkt vroeg of laat veranderen. Wij zullen hier in alle lagen van de sector dan op voorbereid moeten zijn.”

Een voorbeeld van een nuttig onderzoek naar ERTMS is het SATLOC project, waarbij elf partijen uit zes verschillende Europese landen onderzoek doen naar de mogelijkheid om satellietnavigatie te gebruik voor de positiebepaling van treinen. Op dit moment gebeurt de positiebepaling van de trein bij ERTMS nog via balises, elektronische bakens in het spoor. Omdat de kosten van deze methode hoog zijn, is er een onderzoek gestart naar een alternatieve manier van positiebepaling. Satellietnavigatie zou kunnen worden toegepast op de dunne, regionale lijnen.

Voorkeursbeslissing

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu maakt binnenkort de aangepaste plannen voor de uitrol van het treinbeïnvloedingssysteem bekend. De bewindsvrouw meldde eerder dat 250 miljoen euro uit het budget voor de uitrol van ERTMS wordt gebruikt voor de uitbreiding van station Schiphol. Mogelijk loopt de uitrol van het systeem hierdoor wat vertraging op.

Directeur Ad Toet van KNV: “Het ERTMS-project is enorm en de complexiteit is gigantisch. Het is voor de veiligheid en de robuustheid goed dat hier de tijd voor wordt genomen. Ik verwacht dat de brief van de staatssecretaris ertoe zal leiden dat er een beetje rust komt in de spoorsector.”

In totaal is er tot 2030 2,6 miljard beschikbaar gesteld voor de implementatie van het Europese treinbeïnvloedingssysteem. Onlangs werd het infrastructuurfonds, dat eerder tot 2028 liep, met twee jaar verlengd.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

6 reacties op “TU Delft wil hoogleraar ERTMS aanstellen”

Roderick Klein|18.08.16|19:47

Ik weet het niet meer.

Storingen op de HSL blijven aan de order van de dag (waardoor komt dit) ?
Amsterdam Utrecht met 4 sporen schiet ERMTS ook niet (hoeveel jaar we al mee bezig).
Uitrol zijn zover ik nog geen plannen voor om het in stapen in Nederland in te voeren. Denemarken wil in 2021 het helemaal uitgerold.
http://www.ramboll.com/projects/group/trainsignalproject

Er was toch een stukje spoor tussen Maastricht Randwijk waar Crocodile op was gezet. Hoeveel studiejaren zaten daarin ?

Roderick Klein|18.08.16|19:47

Mijn vraag is waarom is lijkt het wel zoveel studie nodig voor al dit soort dingen en lijkt allemaal het soms zo slecht te verlopen…

André van Es|19.08.16|13:30

Er wordt al een paar jaar gewerkt aan kennisborging en onderwijs op hbo- en wo-niveau.
De Hogeschool Utrecht (HU) biedt komend collegejaar voor de 5de keer de Minor Railtechniek aan. Binnen deze minor is veel aandacht voor ERTMS. Daarnaast werkt de HU samen met de UIC aan de ontwikkeling van een internationale opleiding ERTMS.
De universiteit Twente kent het master keuzevak Railtransport (nieuwe naam Public Transport in Urban areas). Ook hier veel aandacht voor ERTMS.

Marc Busio|19.08.16|16:04

Leuk dat de academische wereld zich er nog mee bezig kan houden, want in de praktijk zal ERTMS nooit wat gaan worden. Hoewel oorspronkelijk bedoeld als internationale standaard, zal het dit nooit gaan worden vanwege de verschillende varianten die er in diverse landen bestaan. Dat is ook niet vreemd, want spoorwegondernemingen zijn overwegend nationale organisaties waarvan de belangen bij de landsgrenzen ophouden. ERTMS is daarmee het zoveelste gedrocht van Europees wensdenken.

Arco Sierts|27.08.16|11:56

De reacties hierboven laten messcherp zien waarom het nodig is: er is een onthutsend gebrek aan kennis & inzicht plus een daarbij behorende ‘autoriteit’. En met kennis bedoel ik dus niet dat je wat triviale feitjes kunt oplepelen over Levels, Baselines en shitzooi, want dat is LBO/MBO-niveau.

Wat Rolf Dollevoet op fysiek railgebied is, is nog veel harder nodig op het gebied van besturingstechniek. Een opvolger van Ingo Hansen dus, maar dan “more into hitech” EN inclusief automatische auto’s.

Arco Sierts|27.08.16|17:38

@Marc Busio: je opmerking “[…] zal het dit nooit gaan worden vanwege de verschillende varianten die er in diverse landen bestaan” is IMHO aperte nonsens, want dat issue is (was) evident een ontwikkel/opstartverschijnsel. Geen enkel technisch ontwerp is meteen perfect, en een gesloten systeem al helemaal niet. Aan het lichtseinstelsel en ATB is ook heel wat gefine-tuned.

Draai de vraag ‘es om: waarom zou je voor elk land een ander informatiesysteem willen? Is dat slimmer, beter of goedkoper?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.