Nachtelijke werkzaamheden aan het spoor, spooronderhoud, foto: ProRail

Drie nieuwe spooronderhoudscontracten op de markt

ProRail heeft drie nieuwe spooronderhoudscontracten op de markt gebracht. Het betreft de gebieden in Zeeland, Drenthe en in de omgeving van Leiden/Gouda. De contracten worden via de nieuwe prestatiegerichte methode (PGO) aanbesteed. Gecertificeerde spooraannemers kunnen een biedingen doen op deze aanbesteding. Naar verwachting vindt de gunning van het werk eind december plaats.

Ongeveer zestig procent van alle onderhoudscontracten gaan nu via de nieuwe PGO-methode, waarbij het spooronderhoud wordt aanbesteed. Het is de bedoeling dat in 2019 alle contracten voor het spooronderhoud deze contractvorm hebben. Voorheen werden de contracten nog onderhands gegund via een Output Proces Contract (OPC). Het Nederlandse spooronderhoud is verdeeld in verschillende gebieden. Elk met een afzonderlijk contract.

Prestatie Gericht Onderhoud

De overgang naar Prestatie Gericht Onderhoud ging niet zonder slag of stoot. Zo was er bij de introductie van de contractvorm veel kritiek op de lagere tarieven die werden betaald voor het onderhoud van het spoor. Er werd gevreesd dat de staat van het spoor hierdoor achteruit zou gaan en de veiligheid in het geding zou komen. Inmiddels heeft ProRail in samenwerking met de spooraannemers een aantal verbeteringen doorgevoerd in het contractmodel.

Eind vorig jaar spanden Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail nog een kort geding aan tegen ProRail waarin ze uitstel eisten van de aanbesteding van het spooronderhoud in hun gebieden. Volgens de aannemers was het niet mogelijk om met een goed bod te komen, omdat het onduidelijk was welke risico’s er in een bepaald gebied zijn doordat de informatie over onderdelen in het spoor onvolledig is. De rechter oordeelde echter dat dat de partijen over voldoende spoordata beschikten om een goed bod te kunnen doen, waardoor het aanbestedingsproces door kon gaan.

SpoorData

ProRail is op dit moment bezig met het programma SpoorData, waarin de data over de staat van onderdelen in het spoor worden geïnventariseerd en toegankelijk gemaakt voor alle spoorse partijen. Voorheen was deze data in handen van de spooraannemers. ProRail wil dat alle spoorbedrijven hun bedrijfsactiviteiten uiteindelijk baseren op dezelfde informatie.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.