RILA-SC Module, inspectie spoor, NS-trein

Nieuw systeem inspecteert wissels vanuit reizigerstrein

BAM Infra Rail heeft in samenwerking met Fugro RailData een systeem ontwikkeld waarmee het mogelijk is op om vanuit een reizigerstrein spoorwegwissels te inspecteren. Het systeem RILA-S&C Module is gecertificeerd door ProRail. BAM wil het nieuwe systeem dit jaar nog in de praktijk gaan toepassen.

De basis van het systeem is het Rail Infrastructure aLignment Acquisition system (RILA) van Fugro RailData. RILA meet nauwkeurig de railpositie. RILA-S&C Module is een softwarematige doorontwikkeling die tevens de wissels meet.

Positie spoor meten

Het RILA meetsysteem is een combinatie van een GNSS-antenne (GPS en Glonass), een IMU (gyroscoop en versnellingsopnemers) en 3D laser vision-technologie, voor het meten van de positie van het spoor. De meetunit van RILA kan in enkele minuten op een passagierstrein worden gekoppeld en zo worden ingezet tijdens de bestaande dienstregeling. Daardoor kunnen de metingen zonder hinder voor het treinverkeer plaatsvinden. Daarnaast zijn de kosten lager ten opzichte van traditionele meetsystemen, omdat de inzet van speciale meetvoertuigen niet meer nodig is.

De reden dat RILA naar de RILA-S&C Module is doorontwikkeld is dat hiermee handmatige metingen in een buitendienststelling, worden vervangen door een geautomatiseerde meting zonder buitendienststelling. Dit draagt bij aan de doelstellingen van ProRail en BAM om veilig en efficiënt te werken. De gebruikelijke parameters van de wisselgeometrie zijn spoorwijdte, verkanting, doorrijdwijdte, maat van vrije wielpassage, groefbreedte, strijkmaat en inloopmaat van strijkregel/vleugel.

Wissel

Daarnaast maakt deze module het mogelijk om de hoogte en schift te kunnen meten in een wissel. Er zijn al systemen die hoogte en schift kunnen meten, maar deze worden volgens de ontwikkelaars vanuit kostenafwegingen alleen ingezet in doorgaande sporen. Daarnaast zouden ze onvoldoende efficiënt om complete emplacementen periodiek te meten. Ook voldoen deze systemen niet aan de eerste doelstelling met betrekking tot de wisselgeometrie.

De RILA-S&C Module faciliteert met deze mogelijkheden het volledig mallen van wissels met één meetinstrument. Het is niet noodzakelijk wissels volledig en in één keer te meten, doordat de data uit verschillende meetritten door de software gecombineerd kunnen worden tot complete wisselmallingen. Bijkomend voordeel daarvan is volgens BAM Infra en Fugro RailData dat meerdere meetritten kunnen worden gecombineerd om de onzekerheid te reduceren.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Nieuw systeem inspecteert wissels vanuit reizigerstrein”

Chih Chun Wang|28.07.16|14:03

Blijft de vraag over of de module ook (haar)scheurtjes etc. in vleugel, puntstukken enz. constateert? Of moeten er toch nog daarnaast aparte inspecties worden uitgevoerd om dit te kunnen vaststellen. Zo ook voor loszittende bevestigingsmateriaal van puntstukken, vleugels enz. Naast wisselgeometrie zitten er nog veel meer inspectiepunten in een wissel en hoe en met welke frequentie worden deze geïnspecteerd?

Roderick Klein|20.07.17|22:46

Dat vraag ik mij ook af. Ik heb uit uuuhm bepaalde bronnen begrepen dat mogelijk sommige wissels “in storing” zijn gegaan domweg omdat ze te weinig worden nagekeken. Een gedeelte van de storingen meen ik mij te herrineren kwam ook door de wisselrollen niet genoeg gesmeerd werden. Resultaat de wissel aansturing had het veel zwaarder.

Overigens heeft RET juist MEER overloopwissels in de oude Hofplein-lijn gezet. Waarom heeft de RET trouwens niet massaal last van sein en wisselstoringen !?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.