CPB: beter benutten spoor goede investeringsstrategie

Het beter benutten van het spoor, vooral met kleinere projecten, is een goede investeringsstrategie. Het aanleggen van nieuwe spoorinfrastructuur is daarentegen meestal niet maatschappelijk rendabel. Dat concluderen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in de studie Kansrijk Mobiliteitsbeleid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “CPB: beter benutten spoor goede investeringsstrategie”

Jan-Willem Tinselboer|19.05.16|10:29

Breda – Utrecht?
Leuk voor al die borreltafelgesprekken zolang als het maar niet gelukken wil, na inmiddels zo’n twintig jaren, een doorgaande treinverbinding Breda – Antwerpen en verder Belgie in, te realiseren. Aan allerlei bureaucratische vertraging heeft de reiziger geen enkele boodschap. Hij (zij) wil gewoon kunnen instappen en op reis. Zorg voor een ‘stadsrandstation’ Breda-Heusdenhout, dichtbij de Noordelijke Rondweg. Vermijd daarmee Massale filevorming in het centrum van de stad.

Jan-Willem Tinselboer|20.05.16|12:51

Breda – Gorinchem – Utrecht; Eindhoven – Tilburg – Breda – Antwerpen
Zodra menig politicus een microfoon onder zijn neus geduwd krijgt kan hij niet nalaten te benadrukken dat de A27, de A58 en andere wegen verbreed moeten worden.
Kan en wil maar niet beseffen dat filevorming daarmee wezenlijk vermindert.
Voor de IC tussen Breda en Utrecht resteert een bescheiden aantal spitsuurreizigers: exploitatie treinverbinding niet kostendekkend, dag trein! Het volgende wegenknelpunt wordt aangepakt.

Roderick Klein|16.06.16|22:13

Den Haag en discussie’s over rendabele snelwegen en onrendabele spoorwegen.
Er klopt weinig tot niets van. Iedere spoorlijn is zowat onrendabel maar we blijven wel massaal meer asfalt bouwen voor die paar uren spitst verkeer per dag. Terwijl de treinreiziger wordt verzocht uit te stappen en buiten de spists reizen! Spoorlijn Utrecht Breda is een prima voorbeeld. Bouw spoolrijn samen met de snelweg en klaar. Was dat ook het argument met de Schiphol dat die niet rendabel zou zijn jaren geleden ?

Roderick Klein|16.06.16|22:22

Als je ziet hoeveel snelwegen Nederland telt en hoeveel geld er in asfalt wordt gepompt en hoeveel spoorlijnen en eigenlijk zijn overbelast (als in vol)… ERMTS is juist wel nodig en met meer paseersporen op de juiste plek kan men meer gedaan treinen verwerken. Maarja het nieuwe station Zoetermeer-Bleiswijk is een mooi voorbeeld! De intercity gaat extra stoppen. Nog minder aantrekkelijk omdat de snelheid er verder uit gaat! Op veel snelwegen mag je inmiddels 130 KM per uur, spoor naar 160!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.