Baanwerker, werkzaamheden, spoor, rails

Dijksma: ProRail voldoet aan prestatie-afspraken voor 2015

Spoorbeheerder ProRail heeft in 2015 voldaan aan de prestatie-afspraken die in de beheersconcessie zijn gemaakt. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer waarin ze verslag doet van de resultaten van ProRail en NS over 2015. Waar NS een boete van 500.000 euro kreeg opgelegd vanwege wanprestaties, voldeed ProRail in 2015 aan de gestelde normen.

“ProRail laat op alle prestatie-indicatoren een score op of boven de afgesproken waarden zien”, aldus de bewindsvrouw. “Een aantal prestaties moet in de komende jaren nog sterk verbeteren om in de concessies overeengekomen streefwaarden bij de midterm review halverwege de concessies in 2019 te behalen.” Daarbij zal volgens Dijksma het behalen van de punctualiteit een belangrijke indicator zijn.

Prestaties ProRail

Met name de uitval van de Intercity Direct-treinen is ‘zorgwekkend’, vindt de staatssecretaris. Hoewel de prestaties in de afgelopen maanden verbeterden, presteert de Intercity Direct nog steeds onder de maat. In januari van dit jaar vielen nog één op de vijf treinen tussen Breda en Amsterdam uit (19,1 procent). In april waren dat er ongeveer één op de tien (9,0 procent). Ondanks de daling, ligt dit nog steeds ver onder het landelijk gemiddelde.

ProRail scoorde in 2015 op de prestatie-indicator geleverde treinpaden 97,9 procent, waar de bodemwaarde 97,5 procent is. Voor de punctualiteit van het goederenvervoer kwam de spoorbeheerder precies uit op de norm van 80 procent. Het ministerie hield er daarbij rekening mee dat er door de werkzaamheden aan het derde spoor niet hoger gescoord kon worden. Tijdens de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute wordt het goederenvervoer omgeleid via andere spoorlijnen. Dat betekent dat treinen vaak langer onderweg zijn.

Prestaties ProRail 2015

Inspanningen

Dijksma wil een paar inspanningen van ProRail ‘niet onbenoemd’ laten. Hoewel er uit de spoorsector andere geluiden klinken, zegt de bewindsvrouw dat de integratie van Keyrail ‘met succes en met behoud van de aandacht voor het spoorgoederenvervoer is afgerond’. Ook wijst ze op de introductie van het prestatiedashboard van de spoorbeheerder. De staatssecretaris verwacht de Kamer verder voor de zomer te kunnen informeren over de Prestatie Gericht Onderhoud-contracten. In 2015 werd bekend dat ProRail vier onderhoudscontracten ten onrechte onderhands had verlengd.

Dijksma heeft ProRail een aantal beleidsprioriteiten meegegeven. Zo wil ze dat de spoorbeheerder de ‘betrouwbaarheid van het spoor’ verder verbetert, zorgt voor ‘toekomstvast en efficiënt onderhoud’ en extra aandacht heeft voor het spoorgoederenvervoer.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.