Fehnmarnbelt-verbinding, spoorverbinding tussen Denemarken en Duitsland

Nederlandse aannemers bouwen Fehnmarnbelt-verbinding

Aannemers BAM, Boskalis en Van Oort zijn geselecteerd voor de bouw van De Fehnmarnbelt-verbinding tussen Denemarken en Duitsland. De tunnel bestaat uit een vierbaans snelweg en twee spoorlijnen. Met het project is een bedrag van zes miljard euro gemoeid.

De Fehmarnbelt-verbinding gaat het Duitse eiland Fehmarn met het Deense eiland Lolland verbinden over de 18 kilometer brede zeestraat Fehmarnbelt. Het gaat om een van de grootste infraprojecten van Europa. Ongeveer drieduizend mensen zullen aan de aanleg meewerken.

Spoorlijnen

Een van de wat kleinere contracten in dit infraproject betreft de aanleg van de spoorlijnen. Elektrische treinen kunnen straks met een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur door de tunnel rijden. Als de tunnel gereed is, duurt het zeven minuten om met de trein van Denemarken naar Duitsland te reizen en tien minuten met de auto. Met de aanleg van de tunnel wordt de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen van vijf naar drie uur verkort.

BAM is partner in het consortium Femern Link Contractors (FLC), dat verantwoordelijk zal zijn voor de afzinktunnel, productie van de tunnelelementen en de landhoofden. De tunnelelementen worden geproduceerd in een fabriek in het Deense Rødbyhavn. FLC bouwt de fabriek en produceert de tunnelelementen. De tunneldelen worden met een boot naar hun bestemming gesleept.

Fehnmarnbelt-verbinding tunnel tussen Denemarken en Duitsland

Afzinktunnel

Het gaat om een afzinktunnel, waarmee in Nederland veel ervaring is opgedaan zoals bij de metroverbinding Noord/Zuidlijn. Anders dan bij een boortunnel worden betonnen holle delen afgezonken die vervolgens onder water met elkaar worden verbonden. Naar verwachting gaat de aanleg van de tunnel 8,5 jaar duren. De definitieve handtekeningen voor het project zijn nog niet gezet. De werkzaamheden kunnen starten zodra de Duitse overheid haar goedkeuring heeft gegeven.

Bekijk de video:

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Nederlandse aannemers bouwen Fehnmarnbelt-verbinding”

Geert Bijker|03.06.16|08:31

Stukje ervaring en bouwkunde/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.