Presentatie Hyperloop-ontwerp studententeam TU Delft

Studententeam TU Delft presenteert Hyperloop-capsule

Het studententeam van de TU Delft heeft vrijdag het ontwerp gepresenteerd waarmee het deelneemt aan de Hyperloopwedstrijd van Elon Musk in de Verenigde Staten. De Hyperloop is een revolutionair concept, dat bestaat uit een buizensysteem met capsules waarin mensen met bijna de snelheid van het geluid worden vervoerd.

In 2015 is de ‘Hyperloop Pod Competition’ van start gegaan, waarmee studententeams en bedrijven over de hele wereld de mogelijkheid kregen om een werkend prototype te ontwikkelen. Het team van de TU Delft is inmiddels door naar de tweede ronde, die eind van de maand in Texas plaatsvindt. Daarna gaan de studenten een prototype van de capsule bouwen.

High-speed transportsysteem

De Hyperloop is een high-speed transportsysteem met buizen, waarin capsules met passagiers voortbewegen. De buizen staan onder een lage druk, waardoor de luchtweerstand zo laag is dat er bijna met de snelheid van het geluid kan worden gereisd. De Hyperloop brengt passagiers in een korte tijd naar bestemmingen honderden kilometers verderop. Volgens het studententeam maakt deze manier van reizen het mogelijk om binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs of Berlijn te reizen. Daarnaast is het een duurzame vorm van vervoer, want tijdens het transport worden geen broeikasgassen uitgestoten.

Teamcaptain Tim Houter: “De transportsector is één van de allergrootste energieverbruikers ter wereld. Innovatie is lange tijd ver te zoeken geweest. Daar moet verandering in komen. De Hyperloop moet na de boot, de auto, de trein en het vliegtuig de vijfde vorm van transport worden.”

Hyperloop

In de jaren zeventig werd het concept van de Hyperloop voor het eerst beschreven, maar in 2013 verwierf het concept wereldwijde aandacht toen Elon Musk (oprichter van SpaceX en medeoprichter van Paypal en Tesla) er een white paper over publiceerde. In 2015 werd de ‘Hyperloop Pod Competition’ gestart om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren.

De uitwerking van het Hyperloop-concept is volgens Elon Musk een capsule met aan de voorkant een grote compressor om de lucht uit de buis op te zuigen waardoor de luchtweerstand nog lager wordt. Deze lucht wordt onder de capsule uitgeblazen zodat de capsule op een luchtkussen zweeft. Hierdoor is er geen mechanisch contact, wat slijtage en onderhoud aan de buis en de capsules minimaliseert. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna deze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Dit is mogelijk omdat de luchtdruk in de buis zo laag is, dat er bijna geen luchtweerstand ontstaat.

Capsule

Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt. Om de lucht echter hard genoeg onder de capsule uit te blazen om het zweven mogelijk te maken, is een compressor nodig. Die heeft de nodige nadelen want het energieverbruik is hoog en er zijn goedkopere systemen voor de aanleg van een Hyperloop-traject mogelijk.

Het Delftse studententeam heeft daarom gekozen voor een ontwerp van een capsule met een aerodynamische vorm en een elektrodynamische ophanging. Om de capsule in de tunnel te laten zweven heeft het Delftse team gekozen voor permanente magneten. Als deze magneten, die onder de capsule zijn geplaatst, boven een geleidende plaat van bijvoorbeeld aluminium bewegen, gaat de capsule vanzelf zweven. Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject.

Wedstrijd

Team Delft Hyperloop zal op 29 en 30 januari 2016 als een van de meer dan honderd teams naar het Design Weekend van SpaceX in Texas afreizen om het design te presenteren. Daarna begint het team direct aan de bouw van de Hyperloop-capsule in Delft om deze mee te nemen naar de finale van de wedstrijd.

Deze finale vindt plaats in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waarin de Hyperloop-capsules zullen racen. De capsules worden daar door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties.

Lees ook:

Studententeam TU Delft presenteert Hyperloop-ontwerp in Texas

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.