Station, Zwolle, Kamperlijntje

Aanbesteding elektrificatie en stations Kamperlijn van start

De werkzaamheden voor de elektrificatie van de Kamperlijn staat sinds donderdag op de Europese aanbestedingskalender. Gedeputeerde Staten van Overijssel en de colleges van B en W van Zwolle en Kampen hebben ProRail opdracht gegeven de aanbesteding en de uitvoering van het werk te begeleiden. Naar verwachting is in het voorjaar van 2016 de aannemer voor deze klus bekend.

De aannemer die het werk mag uitvoeren, start in 2016 met de voorbereiding van de werkzaamheden en het aanvragen van de benodigde vergunningen en ontheffingen. In 2017 gaan de werkzaamheden aan het spoor van start.

Elektrificatie

Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van tweehonderd bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding.

De provincie verwacht met de elektrificatie van de Kamperlijn exploitatiekosten te besparen. Op deze spoorlijn wordt nu nog met dieseltreinen gereden. Elektrische treinen zijn schoner, stiller en sneller dan dieseltreinen. De snelheid van de trein tussen Zwolle Stadshagen en Kampen gaat omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Om dit mogelijk te maken worden seinen verplaatst en een particuliere overweg in ‘s-Heerenbroek opgeheven.

Nieuw station

De inwoners van Stadshagen en Westenholte kunnen straks ook van de Kamperlijn gebruik maken door de bouw van het nieuwe station Zwolle Stadshagen. Onder het nieuwe station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en Hanzestad Kampen.

De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Deze reistijd blijft gelijk ook met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen, doordat de snelheid van de trein omhoog gaat.

Spoorvernieuwing

In dezelfde periode wordt het spoor over een lengte van 13 kilometer vernieuwd. De spoorballast, de dwarsliggers en spoorstaven worden daarbij vervangen. Daarnaast worden de niet gebruikte sporen op het oude rangeerterrein in Kampen weggehaald.

Tijdens de werkzaamheden in 2017 is de Kamperlijn naar verwachting drie maanden volledig buiten dienst. Voor deze periode wordt in overleg met de NS vervangend vervoer geregeld. Als alles volgens plan verloopt rijdt de eerste elektrische trein in december 2017.

Lees ook:

Elektrische trein gaat tussen Zwolle en Kampen rijden

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.