Staatssecretaris Sharon Dijksma tijdens een AO ProRail in de Tweede Kamer

Dijksma ziet ontslag raad van commissarissen ProRail niet zitten

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu ziet het niet zitten om de raad van commissarissen van ProRail naar huis te sturen. Oppositiepartijen SP, PVV, CDA en D66 hadden hier donderdag tijdens een Kamerdebat over ProRail op aangedrongen. “Ik ga geen zwaard van Damocles boven ProRail hangen.” Het was de eerste keer dat Dijksma met de Tweede Kamer over de situatie bij de spoorbeheerder debateerde. Het debat was een vervolg op een eerder overleg met voormalig staatssecretaris Wilma Mansveld over ProRail.

De partijen drongen er op aan de “bezem door de raad van commissarissen te halen”, omdat zij deels betrokken zouden zijn bij de financiële chaos bij de spoorbeheerder. Met name voorzitter Hans Alders schiet in de ogen van de partijen tekort in zijn rol als toezichthouder. PVV-Kamerlid Madlener prees Dijksma omdat zij “de koe bij de horens wil vatten”. “De raad van commissarissen en de heer Alders hebben bewezen dingen onder de mat te vegen”, vindt de PVV’er. Liesbeth van Tongeren van GroenLinks drong er bij de bewindsvrouw op aan om de “gehele topstructuur van ProRail te herzien”.

Aandeelhouders

Dijksma gaf tijdens het debat aan er weinig voor te voelen om de top van ProRail te ontslaan. “Het is niet alleen een zaak van mensen. Het is om inhoudelijke redenen nodig om te kijken naar de topstructuur van ProRail. Het is onnodig om te oordelen over bepaalde mensen.”

De staatssecretaris gaf aan niet van plan te zijn om iedere keer aan te schuiven bij de aandeelhoudersvergadering, hoewel haar voorganger Wilma Mansveld dit wel had beloofd aan de Kamer. Ze vindt dat problemen ook prima zonder een aandeelhoudersvergadering besproken kunnen worden. Daarbij gaf ze aan dat het het onnodig vindt om de commissarissen via de media of de Tweede Kamer de wacht aan te zetten.

Frisse wind

Alle spoorwoordvoerders waren donderdag te spreken over de frisse aanpak van Dijksma. Van Tongeren: “Ik vind de enthousiaste en charmante aanpak van de staatssecretaris heel mooi.” Ook de eerste Kamerbrieven van de nieuwe bewindsvrouw lijken te laten zien dat haar voorkeur uitgaat naar duidelijke, heldere taal in plaats van het wollig, ambtelijk taalgebruik van haar voorganger.

Er werd opnieuw gesproken over het tekort van 475 miljoen euro bij nieuwbouwprojecten van ProRail en over de onderuitputting van budgetten in het spooronderhoud. Dijksma noemde de onderuitputting “niks nieuws”. Volgens haar komt het al sinds 2005 voor dat budgetten voor het spooronderhoud onbenut blijven. Ook de commissie Kuiken concludeerde in 2012 al dat er sprake was van onderbenutting in budgetten voor de vervanging van spooronderdelen.

Spooronderhoud

Dijksma verwees het idee van Van Veldhoven om één miljard euro uit de compensatie van Volkwagen voor het dieselschandaal in het spooronderhoud te steken, direct naar de prullenmand. “Mevrouw van Veldhoven kwam vanochtend met een cadeau. U zegt er komt één miljard, maar dat weet u nog helemaal niet”, zo stelde ze. “Het is een soort wensdenken. Het is niet fair om te doen alsof dit het ei van columbus is, want dat is het niet.”

De bewindsvrouw complimenteerde ProRail-topman Pier Eringa met zijn daadkracht. “Volgens mij is hij ook van het aanpakken. Dat schept een band.” Zij toonde zich bereidwillig om Eringa’s voorstel te onderzoeken om ‘wisselkrukken’ weer mogelijk te maken voor NS-machinisten. Volgens de topman kunnen machinisten simpele problemen met bijvoorbeeld een spoorwegwissel zelf oplossen. Daardoor hoeft een spooraannemer niet ter plaatse te gaan en kunnen treinen weer sneller rijden.

Punctualiteit

Over het pleidooi van de ProRail-directeur om in de herfst en winter minder treinen uit te laten vallen en te accepteren dat deze wat minder punctueel rijden, was ze kritisch. “Ik ben het eens met de heer Eringa dat een rijdende trein beter is dan één die stil staat, maar een trein met een storing kan ook een soort domino-effect veroorzaken. Het idee dat we een negatieve prikkel geven, zodat een trein er maar uit wordt gehaald, is onjuist.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Dijksma ziet ontslag raad van commissarissen ProRail niet zitten”

Fred van Assendelft|10.12.15|10:55

Als er een groep is binnen Prorail, die behoorlijk wat steken heeft laten vallen, is het wel de RvC.
Als “hoofdcommissaris” sinds een tijdje alweer een politicus.
Mijn ervaring is, dat mensen die beroepsmatig als politicus bezig zijn geweest, meestal niet geschikt zijn om een bedrijf te leiden.
En toch duiken ze steeds weer op.
De heer Alders bijv, en vandaag mevrouw Krikke.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.