Storm, NS, verstoring

FNV: laat trein over ander spoor rijden bij ongeluk

Veel verstoringen op het spoor kunnen eenvoudig worden opgelost. Bijvoorbeeld door de trein dichter bij de plaats van een storing te keren en bij een ongeval zo mogelijk over het andere spoor te rijden. Deze oplossingen hebben kaderleden van FNV Spoor woensdagochtend aan ProRail-directeur Pier Eringa overhandigd. FNV heeft een lijst gemaakt vier adviezen waarmee het treinverkeer bij kleine calamiteiten en storingen sneller op gang kan worden geholpen.

“Het aantal vertragingen of uitval van treinen begint de spuigaten uit te lopen. Dat is onnodig en zowel voor de reizigers vervelend als voor de NS’ers in de trein, op de stations en bij de treindienstbesturing”, zegt vakbondbestuurder Veronika Teunissen van FNV Spoor.

Storing

Op dit moment worden bij een calamiteit of storing in bijvoorbeeld Utrecht gekeerd in Den Bosch of Amsterdam. John Foxen, voorzitter kadergroep spoorwegveiligheid van FNV Spoor: “Het keren van treinen kan veel dichterbij, namelijk in Utrecht Zuilen of Leidse Vaart. Dat scheelt tijd en onnodig uitval van treindiensten. We hebben dan natuurlijk wel extra personeel en materieel nodig, maar de expertise is er.”

Als er een storing op twee of meer overwegen is dan dienen treinen deze op lage snelheid te passeren totdat het probleem is verholpen. FNV vindt dit onnodig. Volgens de vakbond kan het beveiligingssysteem, indien het zo wordt geprogrammeerd, aangeven welke overwegen wél berijdbaar zijn. Teunissen: “Dat scheelt veel vertraging, voorkomt sluiting van een heel baanvak en uitval van treinen.”

Ongeval

Bij een ongeval op een baanvak kan het voorkomen dat het andere spoor nog wel berijdbaar is. Het protocol vereist echter dat het hele baanvak wordt gesloten voor treinverkeer. “In overleg met de algemeen leider kan worden bepaald of het rijden op de andere sporen wel door kan gaan”, zegt Foxen.

Bij een wisselstoring eindigt het systeem uit veiligheidsoverwegingen automatisch de bediening, ook al is het handmatig ter plekke bedienen door de machinist mogelijk. FNV Spoor adviseert dat dit in de praktijk zou moeten worden gebracht. “Uiteraard wel in overleg met en onder begeleiding van de treindienstleider”, vult Teunissen aan.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “FNV: laat trein over ander spoor rijden bij ongeluk”

Alfred Kleijn|26.11.15|01:43

Volgens mij wordt is het nu zo dat bij een verstoring tussen Utrecht en Schiphol de intercity Schiphol – Heerlen ook niet rijdt tussen ’s Hertogenbosch en Utrecht. En andersom. Wat een onzin! Zo’n trein moet toch in Utrecht kunnen keren! Maar ja, daar zijn ze alleen maar wissels aan het weghalen. Nou, ik heb het heilzame effect van die operatie tot nu toe nog niet kunnen ondervinden! En zo zijn er denk ik nog wel meer voorbeelden van treinseries die bij calamiteiten veel te ver worden ingekort.

Antoine Berben|26.11.15|18:24

Alfred Kleijn heeft helemaal gelijk;de zogenmaamd deskundigen bij prutsrail die overal maar wissels weghalen omdat het onderhoud zo duur zou zijn maakten daarmee natuurlijk ook het wisselen van sporen bij calamiteiten nog eens extra moeilijk. Dat laat zich niet eenvoudig en goedkoop meer wijzigen.
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat deze ‘nieuwe’ kennis doordringt tot aan de directie van prutsrail maar ik ben bepaald pessimistisch.
Het blijft prutsrail hoe dan ook!

Derk Van Dorth|18.12.15|11:44

Alle wissels die ProRail weg laat halen, kunnen in de operatie niet gestoord raken. Tja.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.