werkzaamheden, spoor, onderhoud

‘Politiek reserveert miljoenen te weinig voor spooronderhoud’

De politiek moet meer geld vrijmaken voor onderhoud en vernieuwing van het spoor. Er zijn miljoenen meer nodig om de ambities voor het spoor van de politiek te realiseren. Dat zegt vakbondbestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor in reactie op de berichtgeving dat spoorbeheerder ProRail met grote financiële tekorten kampt. “Na jaren van rücksichtlos bezuinigen moet er snel voldoende geld komen.”

Volgens FNV Spoor is ProRail is bij de toekenning van de beheerconcessie per 1 januari 2015 dichter onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu gekomen en daardoor speelbal geworden van de politiek. “ProRail voert datgene uit wat de politiek haar opdraagt. Uit het rapport van onderzoeksbureau PWC van juni 2015, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, blijkt geen achterstallig onderhoud. Wel blijkt dat de rijksmiddelen ontoereikend zijn voor de ambities van de politiek. Ofwel het Rijk heeft niet genoeg geld gereserveerd voor het spooronderhoud voor de komende dertien jaar.”

Spooronderhoud

FNV Spoor vindt dat de politiek nu keuzes moet maken en geld beschikbaar moet stellen om onderhoud en vernieuwing aan het spoor te garanderen. Anders worden de ambities, die reizigers beloofd zijn en waar de medewerkers zich dag en nacht knetterhard voor inzetten, niet gehaald.

Ook pleit FNV Spoor al een paar jaar voor een betere afstemming tussen ProRail en NS, nu nog twee monopolisten die twisten om de heerschappij. Als zij onder één concernleiding worden geplaatst met afwisselend voorzitterschap dan worden ze ook aan de top gedwongen om met elkaar samen te werken. Dan komen er één regisseur en één financiële stroom die moeten zorgen voor goed openbaar vervoer. Dit alles in het belang van de reizigers.

Samenwerking

Onderzoeker Jaap Bierman onderzocht in opdracht van het ministerie, Prorail en NS wat er beter kon in de samenwerking tussen de twee bedrijven. Ook hij concludeerde in zijn rapport van januari 2014 dat een goed samenwerkingsmodel de constructieve samenwerking tussen ProRail en NS enorm zal helpen. “Een buitengewoon zorgvuldig en kundig geschreven stuk, waarin Bierman precies verwoordde waar wij van FNV Spoor al jaren voor pleiten”, zegt Lohle.

Vorige week werd bekend dat ProRail in het budget voor de periode tot en met 2028 een half miljard tekort komt. De Tweede Kamer debatteert volgende week met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu over de problemen bij ProRail. De SP vindt dat Mansveld moet opstappen als blijkt dat ze de problemen bij de spoorbeheerder niet kan oplossen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.