Staatssecretaris, Wilma Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld ontkent achterhouden tegenvallers bij spoorprojecten

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu ontkent slecht nieuws over spoorprojecten onder de pet te houden. Zij zegt dat in een reactie op uitspraken van ProRail-topman Pier Eringa dat ProRail informatie over tegenvallers bij het spoor van het ministerie moet achterhouden. “Opmerkingen van de heer Eringa dat ProRail wil stoppen met meebuigen kwalificeer ik als onhandig”, aldus de bewindsvrouw.

Eringa zei in een interview met het FD dat ProRail ‘moet stoppen met meebuigen als het ministerie wil dat slecht nieuws wordt uitgesteld’. Volgens de topman ging de spoorbeheerder daar tot nu toe te veel in mee. “Dat doen we niet meer”, aldus Eringa. “We gaan Den Haag niet meer verrassen, maar we houden ook niet langer de schijn in de lucht waar later doorheen wordt geprikt.” Mansveld schrijft in haar brief dat Eringa ‘inmiddels afstand van deze uitspraken’ heeft genomen.

Overschrijding

Volgens Mansveld gaat het erom dat ProRail het ministerie adequater moet informeren. Toen vorig jaar bleek dat het grote spoorproject DoorStroomStation Utrecht langer zou duren en duurder worden zou dan gepland, heeft ProRail het ministerie geïnformeerd over een overschrijding van maximaal 107 miljoen euro. Later is deze overschrijding van het project bijgesteld tot 29,5 miljoen euro.

“Mede naar aanleiding van deze casus heb ik ProRail laten weten dat ik eis dat de spoorbeheerder mij adequaat, volledig en correct informeert over dergelijke overschrijdingen. Van uitstel van afspraken is geen sprake, ik dring er uitsluitend op aan dat de informatie gevalideerd is voordat ik deze ontvang en met uw Kamer deel”, schrijft ze aan de Tweede Kamer.

Spoorprojecten

De opmerkingen van Eringa dat er nieuwe tegenvallers bij lopende spoorprojecten, komen voor Mansveld als een verrassing. ProRail heeft het ministerie inmiddels ingelicht dat er opnieuw tegenvallers verwacht worden bij de stationsprojecten Rotterdam CS, Den Haag CS, Utrecht CS, Arnhem CS, Breda CS, Amsterdam CS en Spoorzone Delft. Volgens Mansveld dient alleen bij Utrecht CS en Breda het budget te worden aangepast.

De staatssecretaris gaf eerder deze week al toe dat er de afgelopen jaren meerdere voorbeelden waren waarbij het ministerie werd geconfronteerd met met scopewijzingen bij projecten die bij ProRail in voorbereiding of uitvoering waren. Deze werden volgens haar ‘niet of niet op tijd op het juiste niveau met het ministerie besproken’. Dat gebeurde volgens haar ook al bij Zwolle Spoort, het station van Den Haag en OV SAAL. Voor haar waren deze voorbeelden aanleiding om in gesprek te gaan met ProRail om de onderlinge communicatie te verbeteren.

Positie Mansveld

De positie van Mansveld staat door de uitspraken van Eringa opnieuw ter discussie. Ze krijgt regelmatig kritiek van de Tweede Kamer omdat zij informatie laat of onvolledig zou delen. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV vindt dat minister Schultz de spoorportefeuille van Mansveld over moet nemen, omdat ‘de zwaarte van het volkomen uit de hand gelopen dossier’te groot is voor een eenvoudige staatssecretaris’. “Staatssecretaris heeft geen enkel gezag meer vanwege het falen van haar toezicht op het spoor en het opnieuw verzwijgen van problemen voor de Kamer en de reizigersorganisaties.”

Het AO Spoor van donderdagmiddag 16.00 uur in de Tweede Kamer is veranderd naar een AO ProRail. Vanwege de onenigheden tussen het spoorbedrijf en de staatssecretaris zijn alle andere onderwerpen van de agenda geschrapt.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Mansveld ontkent achterhouden tegenvallers bij spoorprojecten”

Hulde aan Pier, transparantie is het sleutelwoord!! Kunnen ze nog veel van leren in den Haag!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.