Eerste stappen gezet voor rechtstreekse spoorverbinding Maastricht-Aken

ProRail vernieuwt grote delen van het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath met de bedoeling een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en aken via Heerlen te realiseren. Hemelsbreed liggen de twee steden slechts zo’n dertig kilometer bij elkaar vandaan, maar een treinreis duur al snel anderhalf uur, mét overstappen. De vernieuwing gebeurt in opdracht van het rijk en de provincie Limburg.

Voor de werkzaamheden zijn negen dagen uitgetrokken. Er wordt 24 uur per dag doorgewerkt. Spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen worden vervangen. Ook liggen er plannen voor de elektrificatie van het baanvak tussen Landgraaf en Herzogenrath. Hiervoor wordt op dit moment gewerkt aan het technisch ontwerp en de aanbesteding. Eind 2017 moet dit project klaar zijn.

Dienstregeling

Zodra ook de werkzaamheden aan Duitse kant zijn afgerond, komt er vanaf de dienstregeling in 2018 een rechtstreekse treinverbinding van Maastricht via Heerlen naar Aken. De verbinding is onderdeel van de plannen van het Rijk en de provincie Limburg om grensoverschrijdend vervoer te verbeteren. Dat moet leiden tot meer economische samenwerking en meer comfort voor reizigers die minder vaak hoeven over te stappen.

In verband met het vernieuwen van het spoor is er vanaf zaterdag 22 augustus negen dagen geen treinverkeer mogelijk tussen Heerlen en Herzogenrath. Voor reizigers is er vervangend busvervoer.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.