Test met watersproeiers tegen gladheid door blaadjes op spoor geslaagd

Een proef met een watersproei-installatie heeft aangetoond dat het een adequate oplossing is tegen gladheid op het spoor. Bij Veenendaal is in het najaar het systeem uitgebreid getest en de betrokken partijen zijn tevreden over de resultaten, meldden zij tijdens de RailTech-vakbeurs. Herfstbladeren op het spoor weekten los door het water dat op de spoorstaven werd gedruppeld. Zo kregen de treinen meer grip en konden ze beter remmen en optrekken. Dat bleek uit onderzoek van DEKRA Rail, uitgevoerd in opdracht van NS Reizigers.

Het idee van een laagje water op de spoorstaaf is afkomstig van machinist René Slagter (rechts op de foto, naast Margreet Beuving van DEKRA Rail). Samen met NS Reizigers is dit idee gepatenteerd. DEKRA Rail, het voormalige Plurel, werd ingeschakeld om het systeem te testen. Vervolgens is door Rail Road Systems een systeem ontwikkeld om het water op de kop van de spoorstaaf te brengen. Dit ontwerp en principe zijn door het laatstgenoemde bedrijf gepatenteerd. Qep Holland heeft de watertoevoer aangelegd.

Op een tien meter lange proefbaan en op emplacementen werd het systeem getest. De proeven hebben bewijsmateriaal opgeleverd dat ProRail overtuigde toestemming te geven voor inbouw in het reguliere spoor bij station Veenendaal Centrum. De test die daar plaatsvond leverde goede resultaten op.

Gladheid

Bladval op het spoor is een belangrijke bron van problemen voor treinen. Het zorgt voor gladheid, waardoor vertragingen en andere ellende kunnen ontstaan. De geteste installatie druppelt kleine hoeveelheden water op het spoor, waardoor het blad binnen enkele treinpassages weggereden wordt. De combinatie van een schone spoorstaaf met schone wielen zorgt voor het uiteindelijke resultaat.

In Veenendaal was het de eerste keer dat het systeem werd getest op een stuk spoor waar het dagelijkse treinverkeer overheen rijdt. Over 1.100 meter spoorstaaf werd de sproei-installatie aangebracht. Gedurende oktober, november en december vorig jaar bleek dat de innovatie de gladheid fors verminderde.

Bladeren

Bedenker van het laagje water is dus machinist René Slagter. Hij kwam in 2011 op het idee om water op de spoorstaven aan te brengen, omdat daardoor de bladeren los weken. ”De natuur doet het ons eigenlijk al voor”, vertelt de machinist. ”Na een flinke regenbui verdwijnt de gladheid op het spoor.”

”Tijdens de test merkten we dat het remvermogen met zeventig tot tachtig procent toenam”, vertelt Margreet Beuving van DEKRA Rail, dat de diverse tests uitvoerde. ”De rem- en tractieprestaties verbeterden duidelijk door het nat houden van de spoorstaven. De resultaten waren zelfs gelijk aan de prestaties op schoon spoor.” Met die testresultaten is Rail Road Systems aan de slag gegaan om het systeem te optimaliseren.

Leidingen

De leidingen die nodig zijn om het water naar de druppelaars te transporteren, worden in het spoor geklemd (zie foto’s onderaan dit artikel). Om de 25 centimeter is een druppelaar aangelegd, die het water op het spoor druppelt. In totaal is er voor één meter spoorstaaf per passage 250 milliliter water nodig. Bij een gemiddelde treindienst betekent dit één liter per uur. ”Per etmaal is dat minder dan een gemiddelde regenbui”, vertelt Beuving.

Bij de ontwikkeling van het systeem is er rekening mee gehouden dat er vorst kan optreden. De installatie kan dan ook gemakkelijk worden uitgeschakeld als de thermometer onder nul zakt. De leidingen worden namelijk leeggeblazen, waardoor geen bevriezing ontstaat. Uit de tests is ook gebleken dat het water geen nadelige invloed heeft op de spoorconstructie. Er is geen slijtage of mosgroei waargenomen.

Buitenland

Inmiddels hebben railtechnici uit het buitenland ook interesse getoond in de installatie. Onder meer bedrijven uit België en Engeland zien de verdere ontwikkeling met belangstelling tegemoet. Wat er nu met de innovatie gaat gebeuren, zal de komende maanden duidelijk worden uit overleg tussen de betrokken partijen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

2 reacties op “Test met watersproeiers tegen gladheid door blaadjes op spoor geslaagd”

Warner Immink|27.03.15|16:22

René Slagter is bij NS Reizigers de meest creatieve denker over vernieuwingen op en rond het spoor en verbeteringen in de samenwerking onderling, waar de reiziger baat bij heeft.
Hij is ook mede-initiatiefnemer voor een werkwijze waarbij alle collega’s samen met elkaar ideeën verkennen en verder ontwikkelen. Daar komen jaarlijks ruim 500 ideeën binnen, waar een gedeelte van ook werkelijk in de praktijk is ingevoerd.
Mooi ‘meester’-werk is ook dit idee van het voorkomen van gladde sporen.

Floris Busscher|31.03.15|02:44

Ik was tussen 1987 en 1989 trambestuurder bij het GVB in Amsterdam. Ik heb dit idee toen al in de ideeënbus bij het Amsterdamse GVB gedeponeerd maar nooit reactie op ontvangen. Gezien de vooruitgang sindsdien is dit idee dus compleet verkeerd beoordeeld gezien de huidige resultaten. Ik had het naar buiten moeten brengen!
Onderdeel van mijn idee, buiten wat hier grofweg is beschreven, was ook het opbrengen van water door gaatjes waar ze al decennialang vet door pompen tegen het piepen.
Succes!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.