Botsing goederentrein en NS-sprinter in Tilburg

Machinist passeerde rood sein in Tilburg, sein had geen ATB Vv

De machinist van de NS-stoptrein die vrijdag in Tilburg in botsing kwam met een goederentrein van DB Schenker, is door een rood sein gereden. Dat schrijven ProRail, DB Schenker en NS in een verklaring met de voorlopige onderzoeksresultaten. Het betreffende sein dat werd gepasseerd is niet uitgerust met Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv) dat ingrijpt bij snelheden lager dan 40 kilometer per uur. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV roept ProRail op om alle seinen op de Brabantroute van ATB Vv te voorzien.

Op het desbetreffende sein is ATB EG (Eerste Generatie) geïnstalleerd. Dit beveiligingssysteem grijpt alleen in bij snelheden boven de 40 kilometer per uur. Dat lijkt erop te duiden dat de stoptrein niet harder dan 40 kilometer per uur heeft gereden. Woordvoerder René Vegter van ProRail: “Als die trein langzamer heeft gereden dan 40 kilometer per uur, dan grijpt ATB EG niet in. Onderzoek moet echter nog uitwijzen of dit het geval is.”

ATB Vv

ProRail schrijft in de verklaring dat het betreffende sein niet voorzien is van ATB Vv vanwege een lage risicoclassificatie. Vegter: “De risicoclassificatie wordt onder meer vastgesteld op basis van de snelheid waarmee treinen rijden en de drukte op spoor. Ook speelt mee of er veel goederentreinen op een bepaald traject rijden.”

Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV: “Je kunt geen statistieken loslaten op spoorveiligheid. Dat zie je wel aan het treinongeluk bij Amsterdam Singelgracht. Er moet opgehouden worden met het rare onderscheid maken tussen geen en wel gevaarlijke seinen. Het gebruik van de Brabantroute door goederentreinen is de komende jaren onontkoombaar, maar de veiligheid kan wel worden verhoogd door het installeren van ATB Vv.”

Ongeluk

Vanaf 2015 zal het aantal goederentreinen dat over de Brabantroute, waaronder Tilburg, verder toenemen. Dat komt doordat er tot 2022 wordt gewerkt aan het Duitse deel van de Betuweroute, waardoor het goederenvervoer moet worden omgeleid. In aanloop naar deze toename van het spoorgoederenvervoer is ProRail bezig om het beveiligingssysteem ATB Vv ook op de Brabantroute verder uit te rollen.

Vegter: “Op dit moment zijn in totaal 2500 seinen op het Nederlandse spoor voorzien van het beveiligingssysteem ATB Vv. Tot 2016 worden nog 400 andere seinen met dit systeem uitgerust. Dat gebeurt onder meer op de  Brabantroute vanwege de toename van het spoorgoederenvervoer.” Of het desbetreffende sein in Tilburg nog met ATB Vv zal worden uitgerust, kan ProRail niet bevestigen.

Goederentrein

Tilburg staat op de derde plek staat van steden in Nederland waar het groepsrisico (zie afbeelding) bij ongelukken op het spoor het hoogst is. Het groepsrisico is de kans per treinkilometer dat een groep van tien of meer personen in de omgeving van een transportroute een dodelijk slachtoffer wordt van een ongeluk met een goederentrein met gevaarlijke stoffen.

Bij de botsing reed de stoptrein van het type Plan T achterop de stilstaande goederentrein. Door de kop-staart botsing ontstond er in de laatste wagon van de goederentrein een klein lek. In die wagon zat de stof butadieen, een licht ontvlambaar gas dat dient als grondstof voor de productie van diverse kunststoffen. Butadieen is niet giftig, maar wel brandbaar en dient als grondstof voor de productie van diverse kunststoffen.

Berging

Bij de botsing raakte acht inzittenden inclusief de conducteur van de stoptrein gewond. In totaal zaten er veertig personen in de passagierstrein. De machinist van de goederentrein bleef ongedeerd. Het lek in de goederentrein is door de brandweer door middel van bevriezing onder controle gehouden. Een gebouw werd uit voorzorg ontruimd en omwonenden werd geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden.

De lading werd daarna onder streng gecontroleerde omstandigheden overgepompd naar een lege wagon. Dit werk werd zaterdagavond afgerond. Na toestemming van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is rond middernacht gestart met de berging van de reizigerstrein en de beschadigde ketelwagen. Vanwege de bergingswerkzaamheden was er een groot deel van het weekend was er geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg en Tilburg Universiteit.

Route

De betrokken goederentrein rijdt dagelijks tussen Sittard en Kijfhoek. De trein wordt met name gebruikt voor aan- en afvoer van het Chemelot-complex en volgt een route via Roermond, Eindhoven, Tilburg, Breda en Dordrecht. ProRail meldt dat het geen trein is die door de werkzaamheden aan de Betuweroute een alternatieve route moet volgen.

Marieke van Gompel

Basisnet spoor, groepsrisico's Zuid-Nederland

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.