ICT-storing ProRail, gestrande reizigers, station Utrecht Centraal

Oorzaak ICT-storing ProRail lag in rekencentrum Nieuwegein

De oorzaak van de grote sein- en wisselstoring in en rond Utrecht Centraal, lag in een rekencentrum van British Telecom in Nieuwegein. Een onafhankelijke partij gaat daar nu onderzoek naar doen. Dat heeft ProRail dinsdag bekendgemaakt. “Het kan zijn dat de storing door een menselijke fout is ontstaan, maar het kan ook zijn dat het ergens anders aan ligt”, aldus woordvoerder Elles in ’t Hout van ProRail.

ProRail ging dinsdag en woensdag publiekelijk door het stof, onder meer door in een aantal ochtendkranten haar excuses aan te bieden voor de grote storing van maandag.

Het rekencentrum in Nieuwegein voldoet aan allerlei beveiligingseisen, stelt ProRail. “De voorzieningen in dit rekencentrum zijn allen dubbel uitgevoerd zoals voeding en airconditioning en voldoen aan de hoogst mogelijke internationaal vereiste standaard (Tier 3).”

Werkzaamheden

Afgelopen weekend werd er gewerkt aan de uitbreiding van één van de drie huidige drie stroomvoorzieningskanalen. “De aanpassing aan het ene stroomvoorzieningskanaal is afgelopen zondag zonder problemen verlopen. We werden zondag echter wel geconfronteerd met een kortstondige uitval van de systemen. Deze systemen zijn verbonden aan één van de twee stroomvoorzieningskanalen, waar niet aan is gewerkt. De systemen functioneerden na de kortstondige uitval weer normaal”, verklaart de spoorbeheerder.

Op maandagochtend viel rond acht uur één van de computersystemen van verkeersleidingpost Utrecht uit. Daarbij ging het om een computer die verbonden was met het systeem dat zondag kortstondig was uitgevallen. Het systeem schakelde vervolgens over naar het back-up systeem, dat het werk over nam.

Verkeersleiding

Door overschakeling naar de back-up zou er een te zware belasting op het systeem zijn ontstaan waar de data van het treinverkeersysteem wordt opgeslagen. Daardoor werd het systeem traag. “Er trad een onwerkbare situatie op voor onze treinverkeersleiders. De treinverkeersleiders konden de seinen en wissels buiten niet goed bedienen. Er is toen besloten om een aantal werkplekken van treindienstleiders uit te schakelen.” Doordat het systeem weer ‘lucht’ kreeg kon de treindienst rond 12.30 uur weer worden opgestart.

De eerste conclusie is volgens ProRail dat het totale systeem inclusief de redundantie in het weekend een ‘tik’ hebben gekregen vanwege de kortstondige uitval die zeer waarschijnlijk ontstond door een verstoring in de stroomvoorziening. Het lijkt erop dat de systemen die zorgen dat de impact van stroomwisselingen worden voorkomen onvoldoende hebben gewerkt, stelt de spoorbeheerder.

Onderzoek

Daarbij zouden defecten zijn veroorzaakt in de hardware van zowel de dataserver als de redundante computers. Op dit moment wordt onderzocht wat er afgelopen weekend met de derde stroomtoevoer is gebeurd en hoe dit tot verschillende defecten in het systeem heeft geleid.

ProRail heeft sinds 2007 al haar verkeersleidingsystemen vernieuwd. Er is meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in het verbeteren van de verkeersleidingsystemen, zoals dubbele computersystemen en –netwerken en upgraden van rekencentra. Deze investeringen hebben volgens de spoorbeheerder geleid tot een reductie van meer dan 80 procent ICT gerelateerde storingen in de treindienst: 380 in 2007 tegen 50 in 2014.

OCCR

Na de brand in de Utrechtse verkeersleidingpost in 2010 is een uitwijk-mogelijkheid bij grote calamiteiten voor verkeersleidingposten gerealiseerd. In geval van grote calamiteiten, zoals het afbranden van een verkeersleidingpost kan deze uitwijk-mogelijkheid het werk binnen vier uur overnemen. Dit staat in het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR). Hier is een computercentrum en een seinzaal waar op teruggevallen kan worden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.