Testtrein, foto: Spoorzone Delft

Hogere capaciteit met nieuw beveiligingssysteem Spoorzone Delft

Het spoor bij het station in Delft gaat vanaf volgend voorjaar ondergronds en voor het zover is wordt het uitgerust met diverse treinbeveiligingssystemen. Zo installeren de spooraannemers het treinbeveiligingssysteem EBS Plus, de seinen, ATB Vv, tunneltechnische installaties en de treindetectie. Ingenieursbedrijf Verebus maakt in opdracht van ProRail het ontwerp voor de installatie van de diverse systemen en voert daarbij integratietesten uit. 



Consultant Michiel Veltman van Verebus: ”Naast dat het spoor in Delft ondergronds gaat vindt er een optimalisatie plaats. Hoewel een aantal van de huidige systemen ook weer in de spoortunnel terugkeren, zorgen wij er voor dat systemen beter op elkaar afgestemd zijn waardoor de treincapaciteit kan toenemen. Dat doen wij bijvoorbeeld door de afstand tussen de seinen aan te passen, waardoor de opvolgtijd van de treinen verbetert.”

Veiligheidscontroles

”Verder worden de seinen met LED-lampen uitgerust wat energiebesparend en onderhoudsvriendelijk is. Het huidige beveiligingssysteem met B-relais wordt vervangen door het nieuwe interlocking-systeem EBS Plus van Siemens”, aldus Veltman. Interlocking bepaalt de condities en voert alle veiligheidscontroles uit. Op basis daarvan bepaalt het systeem of de rijweg veilig is. Als dat zo is dan wordt de rijweg vastgelegd en vergrendeld voor de naderende trein.

In de spoortunnel komen verder diverse tunneltechnische installaties. ”Een van deze systemen zorgt ervoor dat bij een calamiteit de vluchtluiken opengaan, zodat reizigers de spoortunnel veilig kunnen verlaten. De tunneltechnische installatie geeft bij een calamiteit een calamiteitenmelding aan de beveiligingssystemen en aan de verkeersleiding door”, legt de consultant uit.

Integratietesten

Verebus geeft ondersteuning bij de integratietesten, waarbij wordt gekeken of de diverse systemen goed met elkaar communiceren en de juiste handelingen verricht worden. Veltman: ”De ketentest is heel erg belangrijk omdat voor het spoorgebied in Delft veel deelleveringen zijn van diverse systemen. De Site Integration Tests (SIT) bestaan uit drie delen. In het eerste deel testen we of de verschillende systemen goed werken en goed op elkaar zijn afgestemd.”

”In het tweede deel worden dynamische tests uitgevoerd. Aan de hand van testritten met een trein kijken we naar het samenspel tussen het materieel, het spoor en de beveiligingssystemen. Verder wordt bekeken of de seinen goed waarneembaar zijn, ze het juiste seinbeeld geven aan de machinist en of ze vervolgens ook juist worden geïnterpreteerd”, aldus de consultant.

Calamiteit

“Ook wordt er gekeken of er gekke dingen in de spoortunnel gebeuren, bijvoorbeeld of er vluchtluiken openslaan doordat een trein met hoge snelheid door de tunnel rijdt of dat de reizigers van de perrons worden geblazen”, zo vervolgt hij.

“Omdat het nieuwe spoor in de tunnel nog niet is aangesloten op het hoofdspoor, laten we het nieuwe beveiligingssysteem voor de testperiode ’denken’ dat het al wel in dienst is. We laten een trein over het nieuwe spoor rijden. Uiteraard krijgt de machinist een duidelijke instructie  om tijdig voor het einde van het nieuwe spoor, het niet aangesloten deel, een remming in te zetten. Als hij niet op tijd zou remmen, dan grijpt het beveiligingssysteem in”, vertelt Veltman.

Procedures

”In het derde deel van de Site Integration Test worden de procedures behandeld. Daarbij wordt er gekeken of de verkeersleiding op de juiste wijze met de machinist communiceert en of de hulpdiensten op de juiste wijze worden ingeschakeld bij een calamiteit”, legt de technicus uit.

De spoortunnel in Delft is 2,3 kilometer lang en loopt dan dwars door Delft. Veltman: ”Delft oost en west wordt nu nog door het spoor gescheiden. Vanaf volgend voorjaar gaan de twee sporen onder de grond in dienst. Daarna worden de oude sporen bovengronds gesloopt. Vanaf volgend voorjaar kunnen reizigers en omwonenden gebruikmaken van een vernieuwd stationsgebied zonder geluidsoverlast. De logistiek van het stations is veel beter en er zijn veel nieuwe faciliteiten bijgekomen zoals een grote, moderne fietsenstalling.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.