Spoortunnel Delft, perron, Delft Centraal, station

Testtrein gaat door nieuwe spoortunnel Delft rijden

Een testtrein gaat zaterdag door de ruim twee kilometer lange spoortunnel van het ondergrondse station in Delft rijden. Daarbij wordt beproefd of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd. Het testen van de spoortunnel is de laatste fase voor de ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station. Het oude, gehorige treinviaduct wordt binnenkort ingeruild voor een stille spoortunnel met ruimte voor vier sporen.

De nieuwe spoortunnel en het station zijn bouwkundig zo goed als klaar en op dit moment is de testfase in volle gang. Veiligheid voor de reizigers is hierbij het uitgangspunt. Er is in 2009 gestart met de bouw van de spoortunnel. De eerste reizigerstrein kan gaan rijden in het voorjaar van 2015.

Doorstroming treinverkeer

Met vier sporen is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt. De perrons liggen acht meter onder de grond. Het ondergrondse station met het karakteristieke plafond biedt ruimte aan tienduizenden reizigers per dag.

Voor het project Spoorzone Delft zijn diverse aannemers(combinaties) aan het werk. Het grootste contract daarbij is het civiele contract. Dit wordt uitgevoerd door Dura Vermeer, Mobilis en CFE. BAM Utiliteitsbouw bouwt sinds mei 2013 het stadskantoor en heeft vorige maand de geïntegreerde stationshal opgeleverd, inclusief voorzieningen voor de reizigers. De nieuwe stationshal is nu in handen van spoorvervoerder NS, die in december van dit jaar start met het inrichten van de winkels. Ondertussen werkt BAM Utiliteitsbouw door aan de bovenliggende verdiepingen van het stadskantoor en bouwen zij straks nog de resterende twintig procent van het gebouw, nadat de bovengrondse spoorlijn gesloopt is.

Spoortunnel

Combinatie CrommeLijn (CCL) is verantwoordelijk voor de ruwbouw van de spoortunnel en het ondergrondse station, de bouw van de tunneltechnische- en stations installaties en straks ook de bouw van de parkeergarage en een deel van de inrichting van de openbare ruimte. Strukton Rail heeft de afgelopen periode gewerkt aan de aanleg van het nieuwe spoor en de bovenleidingen in de oostelijke tunnelbuis. Deze aannemer leggen het spoor en de bovenleidingen straks ook in de westbuis aan.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.