herfst, spoor, rails

Spoorsector beproeft weglaseren van herfstgladheid spoor

De spoorsector start deze herfst met een proef waarbij de gladheid die op het spoor ontstaat door herfstblaadjes door het behandelen met een laser wordt verminderd. De TU Delft doet dat in samenwerking met ProRail, NS, TU Twente en Strukton. De laser wordt door Strukton op een oude dieseltrein van NS geïnstalleerd, waarmee op een speciaal pilottraject wordt gereden.

De lasertechniek zelf is niet nieuw, maar de toepassing ervan op het Nederlandse spoor is wel uniek. In het Verenigd Koninkrijk zijn reeds positieve ervaringen opgedaan met de lasertechniek. Ook in het buitenland kampt men met overlast op het spoor door herstgladheid. De laser die voor de proef wordt ingezet is doorontwikkeld door Strukton. Onderzoeker Jurjen Hendriks van TU Delft: ”Het vernieuwende aan deze proef is dat wij met een tribometer kijken wat het effect is van het gebruik van de laser.”

Laser

Het laser-systeem hangt onder de trein en is gebundeld om de twee spoorstaven van de rails. Hendriks: ”Door de energie van de laser springt het organisch materiaal, oftewel de pulp die op de rails ontstaat door herfstblaadjes, weg. De laatste wielen van de trein verwijderen de overblijvende as- en roestrestjes.”

Naast de laser wordt een tribometer op het treinstel geïnstalleerd. “Daarbij worden twee assen op het treinstel losgekoppeld van het normale remsysteem. Op beide assen komt een toerenteller. Daarna wordt op een van de assen licht geremd wat voor een licht verschil zal zorgen in het aantal omwentelingen van de twee assen. Dit verschil, de zogeheten slip, kan in combinatie met gegevens van de druk op de as en de remkracht worden omgerekend tot de stroefheid van het spoor”, legt de onderzoeker uit.

Overlast

De gladheid die ontstaat door vallende herfstblaadjes is een hardnekkig probleem dat ieder jaar weer voor overlast en vertragingen op het spoor zorgt. Doordat treinen over de herfstblaadjes heenrijden worden ze geplet en veranderen ze in een plakkerige substantie op de rails. Daardoor slippen de wielen van de treinen, waardoor optrekken en remmen langer duurt. Hierdoor kan schade aan wielen en rails ontstaan.

”We kijken bij het onderzoek er ook naar hoe machinisten reageren op de techniek met de laser. Krijgen zij bijvoorbeeld meer vertrouwen in het spoor, waardoor ze op volledige snelheid durven rijden?”, aldus Hendriks.

Pilots

Op dit moment lopen er verschillende pilots om herfstgladheid te voorkomen. Onderzoeks- en adviesbureau Plurel test op dit moment in opdracht van NS Reizigers een watersproei-installatie, waarmee de aanhechting van de herfstbladeren op het spoor wordt tegengegaan. Daarnaast rust NS haar treinen in de herfst uit met een installatie die de gel Sandite op het spoor aanbrengt, waardoor de rails minder glad wordt.

Hendriks: ”Het effect van deze verschillende oplossingen is nog niet precies bekend. Daarom willen we alle maatregelen tegen herfstgladheid meenemen en op basis daarvan een gedegen advies geven aan ProRail en NS.” Volgens de onderzoeker is het mogelijk om met behulp van de tribometer het effect van al deze oplossingen te meten. 

Op basis van het advies van de TU Delft zullen ProRail en NS uiteindelijk beslissen welke oplossing uiteindelijk op het Nederlandse spoor wordt toegepast. 


Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.