Vrachtwagen, spoor, ProRail

Mogelijk extra maatregelen na vrachtwagen op spoor

Het is mogelijk dat er aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig zijn langs het spoor van Amsterdam-Zuid naar Schiphol, langs de snelwegen A4 en A10. ProRail gaat samen met Rijkswaterstaat de toedracht van het ongeluk dat vorige week bij Sloten gebeurde onderzoeken. Een vrachtwagen dook daar vanaf de snelweg het spoor op. De chauffeur moest uitwijken vanwege een botsing van een andere vrachtwagen met een personenauto.

De vrachtwagen reed door een geluidswal heen en kwam op een van de vier daar gelegen sporen terecht. Bij het ongeluk raakte alleen de vrachtwagen zwaar beschadigd. Mogelijk was het veel slechter afgelopen als er ten tijde van het ongeluk een tegemoetkomende trein op het spoor had gereden.

Maatregelen

ProRail wil niet vooruitlopen op eventuele maatregelen op het stuk spoor. Woordvoerder Mercedes Grootscholten van ProRail: “Het is nog niet duidelijk of we extra afscheidingen gaan maken tussen de weg en het spoor. Het onderzoek dat wij samen met Rijkswaterstaat doen moet uitwijzen of er extra maatregelen nodig zijn.”

Het spoor dat van Amsterdam Zuid richting Schiphol loopt, ligt erg dicht tegen de snelweg. Op dit moment werkt ProRail aan een spoorverdubbeling van twee naar vier sporen, onder de projectnaam OV SAAL. Dit wordt gedaan om in 2017 meer treinen tussen Almere en Schiphol te kunnen laten rijden.

Spoorverdubbeling

“Wij zijn daar bezig om met een ‘schoenlepel’ een extra spoor in te passen. Het is daar erg krap. Omdat we geen ruimte hebben richting de snelweg, moet het in de ruimte gebeuren van het huidige spoor. Dat gebeurt overigens binnen de normen die hiervoor zijn gesteld”, aldus Grootscholten.

Na het ongeluk is de vrachtwagen met twee hijskranen van het spoor gehesen. Het treinverkeer was geruime tijd gestremd vanwege het ongeluk. NS zette ruim vijftig vervangende bussen in. Ook werd de metro opengesteld voor treinreizigers.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.