Verkeersleiding, ProRail

ProRail behaalt trede 3 op Veiligheidsladder

ProRail heeft trede 3 van de Veiligheidsladder bereikt. Het Nederlands Certificatie Instituut (NCI) reikte vrijdag het bijbehorende certificaat uit aan directeur Marion Gout. De Veiligheidsladder is een instrument waarmee het veiligheidsbewustzijn binnen bedrijven gemeten wordt. Volgens het Nederlands Certificatie Instituut (NCI) laat ProRail een duidelijke stijgende lijn zien in bewustwording, houding en gedrag op het gebied van veiligheid. De schaal loopt van 1 tot 5.

Volgens directeur Marion Gout is er daarom nog genoeg ruimte voor verbetering. “Het bereiken van trede 3 is een bevestiging van de activiteiten die ons bedrijf in het afgelopen anderhalf jaar op het punt van veiligheid heeft ontplooid. Nu is het zaak voorwaarts te gaan en niet stil te blijven staan. We zullen de opmerkingen van de audit dan ook voortvarend moeten oppakken.”

Veiligheid

Een bedrijf dat trede 3 van de veiligheidsladder heeft bereikt, beschikt over een samenhangende set van instructies, procesbeschrijvingen en ‘papieren’ verslaglegging op het gebied van veiligheid. Zo houdt ProRail zich naar eigen zeggen nog bewuster dan voorheen bezig met veiligheid bij het ‘conflictvrij plannen’. De spoorbeheerder probeert bij het “maken van de dienstregeling zo veel mogelijk te voorkomen dat machinisten onverwacht een rood sein tegenkomen of een andere trein moeten kruisen”. Dit verhoogt de veiligheid.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail behaalt trede 3 op Veiligheidsladder”

Heel goed hoor… PROFICIAT!!!

Allemaal stormvast volgens de LSR functioneren in het DVP.

Nu ook nog commercie en V&GWM gescheiden houden en de productiebelangen en veiligheid echt opdelen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.