Lex van der Poel, directeur, Dual Inventive

Slimme werkplekbeveiliging verhoogt productie tijdens buitendienststelling

De spoorsector ontkomt er niet aan om zich in deze moeilijke economische tijd meer te richten op efficiëntie en kostenbeparing. Om dit voor elkaar te krijgen, is er een systeemsprong nodig. Dat zegt Lex van der Poel van Dual Inventive. Dual Inventive heeft een systeem bedacht voor werkplekbeveiliging waarmee 20 procent meer werk verricht kan worden tijdens buitendienststellingen.

Van der Poel: “De periode tussen het moment waarop er gepland niet wordt gereden en het moment dat het spoor echt buiten dienst is gesteld, is nog te groot. Er moeten allerlei afzonderlijke handelingen worden uitgevoerd door de leider werkplekbeveiliging voordat een spoortraject daadwerkelijk buiten dienst kan worden gesteld.” Een reguliere buitendienststelling duurt meestal vijf uur. Daarbij is normaal gesproken ongeveer een uur nodig voor de werkplekbeveiliging.

Buitendienststelling

“Zodra die handelingen zijn verricht meldt de leider werkplekbeveiliging dat aan de treindienstleider die vervolgens het akkoord voor de buitendienststelling geeft. Pas vanaf dat moment kan er daadwerkelijk worden aangevangen met de werkzaamheden”, legt de directeur uit.

“Wij hebben een systeem ontwikkeld waarbij de periode dat er gepland niet wordt gereden met treinen en de werkelijke buitendienstelling met 99 procent kan worden verkort. Dat betekent dat er tot 20 procent meer werk kan worden verricht en worden de mogelijkheden tot werkzaamheden groter”, aldus Van der Poel.

Technologie

Dual Inventive heeft op diverse spoortrajecten bijvoorbeeld het systeem Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 Remote Control (ZKL 3000 RC) geïnstalleerd die een een gedeelte van het Nederlandse spoor isoleert. Dat betekent zodra het systeem wordt ingeschakeld er een bezet spoor-melding in het treinbeveiligingssysteem wordt gecreëerd. Dit zorgt ervoor dat seinen op rood springen en dat mogelijk naderende treinen automatisch tot stilstand worden gebracht. Op deze manier kunnen baanwerkers op een veilige manier werken.

De apparatuur is mobiel en ligt semi-permanent in het spoor en kan met een druk op de knop worden in- of uitgeschakeld. Deze technologie is al in het spoor van het havengebied Rotterdam geïmplementeerd, maar ook bijvoorbeeld op de Flevolijn, het traject Breda-Lage Zwaluwe en het spoorgebied rondom Eindhoven. Van der Poel: “Op de Flevolijn, die kilometerslang is, werden voorheen negen personen voor de werkplek-beveiliging heen gestuurd. Met deze nieuwe werkwijze kan een persoon de gehele werkplekbeveiliging in zijn eentje uitvoeren, monitoren en beheren.”

Online webapplicatie

De informatie uit de ZKL 3000 kan worden uitgelezen door het management informatiesysteem MTinfo 3000. Deze online webapplicatie kan de systemen in het spoor op afstand bedienen en ook nuttige informatie uitlezen.

Van der Poel: “MTinfo 3000 kan bijvoorbeeld de informatie die nodig is voor het evaluatieformulier van een buitendienstelling uitgelezen. Soms kiest een werkplekbeveiliger er na een lange dienst voor om het formulier pas later in te vullen. De verantwoordelijke op kantoor kan op deze manier direct over de evaluatie aangaande veiligheid beschikken.”

Gps-info

“MTinfo 3000 kan geheel automatisch alle handelingen die in het spoor worden uitgevoerd compleet met gps-info vastleggen. Dat bespaart een hoop tijd en voert ook een controle uit of het correct gebeurt. Voorheen had de man buiten nog wel eens de illusie dat de werkvoorbereider het minder goed had gedaan en ging dan zelf het veiligheidsontwerp aanpassen. Dat kunnen we met dit systeem voorkomen.”

Een ander systeem van het technologiebedrijf is de TRT3000. Dit is een klein apparaatje dat aan met een magneet aan een trein, wagon, of container kan worden bevestigd. Dit systeem kan daarna via MTinfo 3000 op afstand worden gedetecteerd en gevolgd. Daardoor heeft de leider werkplekbeveiliging een goed overzicht over de werkplek. 

Van der Poel: “Je kunt je voorstellen dat dit op een spoortraject als de Betuweroute, dat 60 kilometer lang, enorm kan helpen om een persoon alles goed onder controle te houden.

Spoorcapaciteit

Van der Poel: “Onze apparatuur ligt geïnstalleerd over ongeveer 800 kilometer spoor in Nederland. Dat is ongeveer acht procent van het totale Nederlandse spoor.” Volgens van der Poel kan binnen tien jaar het gehele Nederlandse spoor met met dit spoorcapaciteit verhogende systeem zijn uitgerust.

Marieke van Gompel

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.