Directeur Kees Aling, Verebus

Hogere beschikbaarheid spoor door slimme storingsmelder

VIDEO – Een slimme storingsmelder voor overwegen zorgt voor een hogere beschikbaarheid van het spoor. Zes trajecten worden op dit moment door ingenieursbureau Verebus en spooraannemer Spitzke voorzien van Discrete Overweg Storings Signalering (DOSS). Dit systeem zorgt er bij meerdere storingen voor dat nauwkeuring aangegeven kan worden welke overweg gestoord is. Treinen hoeven bij een storing daardoor niet meer over een geheel traject de snelheid te verminderen en spooraannemers zijn sneller ter plaatse om een storing te verhelpen.

Verebus en Spitske hebben afgelopen maandag het DOSS-systeem succesvol geïmplementeerd op het traject Amersfoort-Zwolle. Dit is een spoortraject van 66 kilometer met maar liefst 46 overwegen. Directeur Kees Aling van Verebus: “De implementatie van het nieuwe systeem levert op dit traject bij een storing een rijtijd-verkorting op van ruim twintig minuten op.” In totaal installeren de spoorbedrijven het systeem dit jaar op twaalf baanvakken in Nederland.

Bekijk het video-interview met directeur Kees Aling van Verebus:

Storing

Directeur Kees Aling van Verebus: “Het oude systeem zorgde er voor dat als er twee of meer overwegen in storing waren dat dan op het gehele spoortraject met lage snelheden moet worden gereden. Met het nieuwe systeem kun je precies zien welke overweg in storing is zodat je precies kunt zien op welk stuk van het traject er langzamer moet worden gereden. Ook kan de spooraannemer beter zien waar de storing zich voordoet.”

Bouwmanager Christian Janssen van ProRail: De treindienstleider kan de spooraannemer naar het punt sturen waar de storing zich bevindt. DOSS geeft per overweg drie verschillende meldingen, zoals of de bomen te lang open liggen en of de voeding gestoord is. Het geeft meer aan in welke richting de aannemer moet gaan zoeken. Dat levert ook tijdwinst op.”

Installatie

Verebus en Spitzke hadden op het traject Amersfoort-Zwolle 18 uur de tijd om het DOSS-systeem te installeren. Directeur Kees Aling van Verebus: “Om dit in dit relatief korte tijdsbestek voor elkaar te krijgen is Verebus 1,5 jaar geleden al begonnen met de logistiek en de planning voor de indienstelling van het systeem.”

ProRail kende na een openbare aanbesteding een paar jaar geleden ingenieursbureau Verebus de opdracht toe om het ontwerp te maken voor de installatie van het DOSS-systeem. Verebus maakte daarbij onder meer een planning en de testprogramma’s. Na een openbare aanbesteding kwam spooraannemer Spitzke Spoorbouw uit de bus als aannemer voor de installatie van het systeem.

Bekijk hier het video-interview met bouwmanager Christian Janssen van ProRail:

Lees ook:

Slimme storingsmelder voor overwegen zorgt voor tijdswinst

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Hogere beschikbaarheid spoor door slimme storingsmelder”

Paul Lamote|26.05.13|15:56

Tja, wat heb je aan dit soort maatregelen als ProRail toch ieder weekend het halve spoorwegnet buiten dienst stelt voor werkzaamheden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.