spoorwegovergang

Slimme storingsmelder voor overwegen zorgt voor tijdwinst



Ingenieursbureau Verebus gaat de storingsmelder van overwegen nauwkeuriger maken op een flink aantal spoortrajecten. Dit kan tot een kwartier aan reistijdwinst opleveren in geval van vertragingen door een overwegstoring.



Verebus gaat zes trajecten voorzien van Discrete Overweg Storings Signalering (DOSS). Daarbij verzorgt het ingenieursbureau het ontwerp, het testen en de indienststelling van het systeem. 

Het DOSS-systeem zorgt er ook bij meerdere storingen voor dat nauwkeurig kan worden aangegeven welke overweg gestoord is. Op deze manier weet de treindienstleider precies bij welke overwegen een snelheidsbeperking opgelegd moet worden aan de passerende treinen.

Overwegen

Op sommige spoortrajecten in Nederland staat er bijna elke kilometer wel een overweg, zoals tussen Zwolle en Amersfoort. Daar zijn 46 overwegen ingebouwd. Op dit traject gaat Verebus ook het DOSS-systeem installeren.

De huidige storingsmelder geeft de verkeersleiding van ProRail bij een enkele gestoorde overweg nauwkeurig aan welke overweg dit is. Echter, zo gauw er twee of meer overwegen op dat totale baanvak problemen vertonen, moeten per direct alle overwegen op het hele traject als probleemgeval worden behandeld. Het nieuwe systeem kan nauwkeurig aangeven waar het probleem zich voordoet.

Langzaam rijden

Projectmanager Sybe Mellema: “Nu zeggen we tegen machinisten ga maar tussen Zwolle en Amersfoort langzaam rijden. Daarmee verlies je enorm veel tijd. Zodra het DOSS-systeem geïnstalleerd is, hoeven zij dit alleen nog maar op de korte stukken van de gestoorde overwegen. Daarnaast hoeft de monteur niet meer alle overwegen te controleren, waardoor storingen ook sneller zijn hersteld.”

Verebus heeft eind vorig jaar bij Houten het systeem al geïnstalleerd. In de loop van 2013 gaat het ingenieursbureau DOSS nog op vijf andere trajecten toepassen, waaronder het lange traject tussen Zwolle en Amersfoort.

Indienststelling

Voor de indienststellingen zal het treinverkeer wel tijdelijk stil worden gelegd, maar de kans op oponthoud wordt daarna een stuk kleiner. Dit zorgt voor minder hinder voor de treinreiziger en de weggebruiker.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.