Rood sein, trein

Afname van rood sein passages op Belgische spoor

Op het Belgische spoor zijn in 2012 117 treinen door een rood licht gereden in vergelijking met 133 in 2011. Dat is een afname van 12 procent. In 2011 reden er zo’n 1,6 miljoen treinen
 op het Belgische spoor. Hoeveel dat er in 2012 waren, kan Infrabel niet zeggen.

Ook in Nederland daalde het aantal stoptonend sein passages (STS) van 169 in 2010 naar 155 in 2011. De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt eind februari met de cijfers van 2012 te komen.

Gevaarlijk punt

Het aantal STS-passages dat een mogelijk gevaarlijk punt bereikt is bij de Belgen van 43 in 2011 naar 34 in 2012 afgenomen. Dat is een daling van 21 procent. “Het gevaarlijk punt wordt bereikt als er bij het passeren van een rood sein mogelijk een andere trein in de buurt is”, legt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel uit.

Om het aantal STS-passages terug te dringen hielden Infrabel, NMBS en andere spoorbedrijven campagnes voor machinisten en vonden er diverse vergaderingen over de exploitatieveiligheid van het Belgische spoornetwerk plaats. In 2012 werd er een coördinatiecentrum seinvoorbijrijdingen opgericht.

Automatische treinbeïnvloeding

Infrabel installeert verder het automatisch treinbeïnvloedingsysteem TBL1+. Dat stopsysteem voor treinen is vergelijkbaar met de ATB Vv (automatische treinbeïnvloeding, verbeterde versie) dat op een groot deel van het Nederlandse spoor geïnstalleerd is.

TBL1+ voert een automatische remming uit wanneer een trein voorbij een rood sein rijdt én wanneer een trein bij het naderen van een rood sein op 300 meter afstand sneller dan 40 kilometer per uur rijdt.

ECTS

Sinds eind 2012 zijn alle belangrijke spoorknooppunten uitgerust met TBL1+. Tegen eind 2015 zal 99,9 procent van het spoor in België met veiligheidsysteem zijn uitgerust.

“In België is er gekozen voor de installatie van TBL1+ omdat dit goed samen werkt met ECTS en past bij het spoornetwerk van ons land”, stelt Petit. ECTS (European Train Control System) is de nieuwe Europese standaard voor treinbeïnvloeding.

Uitrol

ETCS is momenteel al geïnstalleerd op de hogesnelheidslijnen, de lijnen Brussel – Leuven en Schaarbeek – Mechelen (via Diabolo) én de Diabolospoorverbinding. Naar verwachting zal Infrabel het spoornetwerk eind 2022 geheel met ECTS hebben uitgerust.

Infrabel en NMBS werken nauw samen voor dit Masterplan ETCS en ook voor de uitrol van TBL1+.

Marieke van Gompel

Lees ook: Minder rood sein passages door invoering ATB Vv

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.