onderdoorgang, station Helmond

MNO Vervat plaatst onderdoorgang voor Spoorzone Helmond

Aannemer MNO Vervat schuift komend weekend drie tunneldekken onder station Helmond op hun plek. De dekken vormen straks het dak van de nieuwe onderdoorgang die ervoor zorgt dat mensen makkelijk van het centrum naar de Annawijk en Suytkade kunnen en andersom. De werkzaamheden zijn onderdeel van het project Spoorzone Helmond, waartoe ook de aanleg van een nieuw station en stationsplein behoren.

MNO Vervat is verantwoordelijk voor de aanleg van een spoorkruising, spoordekken, een onderdoorgang en een waterkelder inclusief hemelwaterafvoer aan.

Tunneldekken voorgebouwd

De onderdoorgang wordt 160 meter lang en 30 meter breed. De onderdoorgang heeft drie rijbanen met aan beide zijde een strook van acht meter voor langzaam verkeer. De onderdoorgang is bedoeld voor auto’s, lijnbussen, taxi’s, fietsers en voetgangers. De drie tunneldekken zijn de afgelopen maanden voorgebouwd op locatie.

De voorbereiding voor het plaatsen van de dekken begint met het opbreken en afgraven van het spoor. Daarna worden de dekken over een afstand van honderd meter op hun plek gereden. Het zwaarste dek weegt ongeveer 900.000 kilo. MVO Vervat gaat zaterdag het spoor weer opbouwen.

Stationspleinen

Reizigers kunnen straks vanaf de lager gelegen stationspleinen via een trap op perronniveau komen. Vanwege de hoge grondwaterstand van de stationspleinen wordt bij een groot deel van de pleinen een betonnen bak geplaatst  om het grondwater buiten de spoorzones te houden. MNO legt bij het station in Helmond ook een fietsenstalling, een beheerdersruimte en een stalen fiets- en voetgangersbrug aan.

MNO Vervat is onderdeel van Boskalis en werkt aan grote, infrastructurele projecten in onder meer Nederland, het Caribisch gebied en Suriname.

Tribune

Belangstellenden kunnen de werkzaamheden voor de nieuwe onderdoorgang volgen vanaf een tribune voor ongeveer honderd personen. De werkzaamheden aan Spoorzone Helmond zijn ook via een live webcam te volgen. Spoorzone Helmond is naar verwachting eind 2013 afgerond.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.