Treinmachinist

Frequentieveiling bedreiging voor communicatie op het spoor

De veiligheid en de punctualiteit op het spoor zijn in het geding als Agentschap Telecom de vergunningsvoorwaarden voor de komende frequentieveiling in oktober niet aanpast. Als dat niet gebeurt, vreest de spoorsector ook nog eens ruim 110 miljoen euro kwijt te zijn aan het zelf nemen van technische maatregelen om verstoring van de communicatie tussen trein en verkeersleiding te voorkomen.

KNV Spoorgoederenvervoerders, NS, NS Highspeed en Federatie Mobiliteitsbedrijven (FMN) maken zich ernstig zorgen dat de uitgifte van de schaarse resterende frequenties voor het gebruik van mobiele breedband technologieën als UMTS de veiligheid van het spoor in gevaar brengt als er geen eisen gesteld worden om interferentie met GSM-Rail te voorkomen. Dat hebben de vier organisaties in een gezamenlijke brief aan minister Verhagen van Economische Zaken en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu geschreven.

GSM-R

GSM-Rail (GSM-R) wordt gebruikt voor de draadloze communicatie tussen treindienstleiding en machinisten. Ook noodoproepen gaan via GSM-R. Nu wordt de communicatie al geregeld verstoord. Interferentie zorgt nu al voor ‘witte vlekken’ op het spoor, plekken waar de communicatie tussen trein en verkeersleider wordt verstoord. De vier organisaties vrezen dat dat alleen maar erger wordt als de veiling in ongewijzigde vorm doorgaat.

“Niet functioneren van GSM-R kan naast veiligheidsrisico’s ook leiden tot treinvertragingen, gebrekkige reisinformatie doordat diverse systemen op de stations op basis van GSM-R functioneren, en problemen met de wisselverwarming die wordt gemonitord op basis van GSM-R”, aldus de spoorbedrijven in hun brief. Ook het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS maakt gebruik van GSM-R.

Eisen stellen aan telecomaanbieders

Wat algemeen secretaris A. Toet van KNV betreft is de veiling voorlopig van de baan, zegt hij in een toelichting tot er een goede oplossing bedacht is. “Het is een bekend probleem. Het speelt in andere landen ook.” Als de veiling toch doorgaat, dan moeten er technische maatregelen genomen worden om te voorkomen dat er interferentie kan ontstaan met GSM-R. Die eis zou de overheid in de vergunningsvoorwaarden moeten opleggen aan de telecomaanbieders die meedingen naar de frequenties, vinden de brievenschrijvers. Toet: “Het mag niet zo simpel zijn om te zeggen: leg de kosten maar bij de spoorsector.”  Die kosten schat de sector op ruim 110 miljoen euro, zonder dat interferentie helemaal uitgesloten is.

De vier spoorbedrijven hebben de overheid al eerder gevraagd om maatregelen, maar zonder resultaat. Of de sector nog andere stappen zal nemen, hangt af van de reactie van de ministeries. Toet: “Deze brief is bedoeld als ernstige waarschuwing. Hier dreigt iets vreselijks mis te gaan.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.