‘We hebben momentum voor doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol te pakken’
Betrokkenen bij het project om de Amsterdamse Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp zijn optimistischer dan ooit over het slagen van dit plan. Daar ligt vooral de nauwe samenwerking met de overheid aan ten grondslag. Dat zeggen Lars Wouters, Projectleider programmalijn ZWASH, en senior onderzoeker Arnoud Mouwen van de Vervoerregio Amsterdam woensdag in de uitzending van SpoorProTV.
“Het doortrekken van de metro wordt al zeker sinds 1990 onderzocht, maar telkens waren er obstakels”, zegt Mouwen. “We hebben nu echt het idee dat we een stap verder kunnen komen, vooral dankzij de samenwerking met alle partijen. Het Rijk is volledig opgenomen in het onderzoekstraject, want zij hebben er natuurlijk veel belang bij”.
Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is misschien wel de manier om dé manier om extra capaciteit op het hoofdspoor te realiseren voor een regio waar de Schipholtunnel de groei van het treinverkeer in de weg zit. Als dat lukt, gaat er een wereld aan mogelijkheden open, aldus Wouters.
“Als je het hoofdspoor via een metroverbinding vrij kan maken, dan neem je allereerst de drukte weg op de ondergrondse perrons van het treinstation. Daarnaast is er in de regio rond Schiphol een grote woningbouwopgave. Dat kun je moeilijk realiseren zonder extra capaciteit op het spoor. Bovendien kun je met die extra capaciteit ook meer internationale treinen faciliteren, wat vervolgens weer belangrijk is met het oog op terugdringen van korteafstandsvluchten. Kortom, alles hangt met elkaar samen”, zegt Wouters.
Dat blijkt volgens Wouters ook uit de verschillende belanghebbende partijen en deelnemers aan het project. Dat zijn namelijk niet alleen het Rijk en de regio, maar ook bedrijven als KLM, Connexxion en het GVB.
Bekijk hier het interview met Lars Wouters en Arnoud Mouwen (vanaf minuut 6.14):
Oplossingsrichtingen
De andere reden waarom Wouters en Mouwen positief gestemd zijn over het doorgaan van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is het verloop van de onderzoeken van de afgelopen drie jaar.
“We hebben daarbij niet alleen de probleemverkenning gedaan, om goed neer te zetten waarom er voor wat een oplossing nodig is, maar ook alvast gekeken naar de verschillende oplossingsrichtingen. Uit die verkenning kwamen vijf alternatieve richtingen naar voren, variërend van de metro tot aan de bouw van een tweede Schipholtunnel onder de bestaande buis door. Zonder al te veel te willen verklappen over de manier waarop de kosten-batenanalyse is uitgevoerd, heeft het doortrekken van de metro de voorkeur”, legt Mouwen uit.
Meer over dit project en andere ambitieuze spoorplannen hoor je tijdens het aanstaande SpoorPro Seminar Investeringen Spoorinfrastructuur op 24 mei. Tot en met vrijdag is er nog gebruik te maken een vroegboekkorting.
Lees ook:
Het is goed nieuws dat er nu naar 30 jaar echt werk van wordt gemaakt. Het is eigenlijk een no-brainer (want Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/skytrain): alle andere belangrijke steden hebben het al gedaan.
Al eerder is vastgesteld dat het OV in MRA onsamenhangend is. Dus de echte puzzel is om te komen een integraal vervoersnetwerk, met metro als backbone. Zodat inwoners met acceptabele tijd kunnen reizen binnen de regio en een autoloze lifestyle kunnen hebben
De ambitie moet dus omhoog, waarbij men lijnen plant i.s.m. woningbouw. Dus havenstad met een eigen metrostation ontsluiten, wellicht via een lijn naar Zaanstad. En IJ-burg (Strandeiland) verder ontsluiten via IJ-meerlijn naar Zuid. Regio loopt anders vast vanwege groeiende mobiliteitsvraag. Stockholm (zelfde inwonertal als agglomeratie A’dam heeft uitgebreid metronet waar jarenlang systematisch aan is gewerkt. Idem Vancouver, die 10 jaar later zijn begonnen met metro/skytrain.
Ik blijf het er nader inziens oneens,eerst maar de IJ verbinding met Almere
Als je met de metro van Amsterdam CS naar Amstelveen zuid gaat, dan ben je 3 kwartier later in Amstelveen Zuid. Als je dat doortrekt naar Schiphol en je extra tussenstations aanlegt voor de bereikbaarheid, dan kost het reisje heel gauw meer dan een uur (anderhalf uur?).
Hoe gaat zo’n ‘alternatief’ het spoor ontlasten?
In Amstelveen rijdt de metro bovengronds. Het aantal dodelijke ongelukken bij de kruisingen is nogal hoog. Nog meer ongelukken naar Schiphol?