Thea de Vries, Vervoersregio Amsterdam

‘Doortrekken Noord/Zuidlijn speelt veel ruimte vrij op het spoor’

Verlenging en uitbreiding van de Amsterdamse metroverbinding tussen het noorden en zuiden van de stad gaat niet alleen voordelen bieden voor de regio zelf, maar ook voor de rest van het land en zelfs Europa. Volgens Thea de Vries van Vervoersregio Amsterdam komen er meer treinpaden vrij voor internationale treinen door een betere metroverbinding met Schiphol. 

Op dit moment keert de metro op de Amsterdamse Noord/Zuidlijn nog bij station Zuid, maar als het aan een zeven partijen tellend consortium ligt, rijdt de metro tegen 2030 door tot aan Schiphol en vervolgens naar Hoofddorp. Thea de Vries van Vervoersregio Amsterdam legde voor de camera van SpoorProTV uit hoe de plannen er uit zien en wat het oplevert voor het spoor.

Naast het doortrekken van de lijn naar Schiphol en verder, moet een tweede traject straks doorlopen tot de Isolatorweg. “Dat is deel twee van het project. Vanaf de Isolatorweg willen we via Havenstad, een nog te ontwikkelen woonwijk door naar Amsterdam CS. We noemen dat het sluiten van de metroring.”

Waarom is dit nodig?

“Vooral omdat Amsterdam en de metropoolregio als geheel zich hard aan het ontwikkelen is. Dat was voor corona al zo, maar zal na corona niet stoppen is onze verwachting. Amsterdam heeft de opgave om 250 duizend woningen te bouwen in dit gebied inclusief werkgelegenheid en kantoren. Daarbij moet je ook zorgen dat deze wijken bereikbaar zijn.”

Nu gaat er al een trein van Schiphol naar Amsterdam CS, is dat niet voldoende?

“Wat wij willen met het sluiten van de metroring en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is eigenlijk het ontvlechten van vervoersstromen waardoor er meer treinpaden op het hoofdrailnet vrijkomen. Dat betekent dat je meer internationale treinen kunt laten rijden op termijn en dat je ook bijvoorbeeld meer intercity’s naar de rest van het land kunt laten rijden.”

Is er daar, bijvoorbeeld bij Schiphol, een extra tunnel voor nodig?

“Nee daar is juist geen tunnel voor nodig. In het geval je de vervoersbehoefte zou willen opvangen met de trein dan moet daar wel een aanpassing aan de (Schiphol)tunnel voor plaatsvinden. Dat is hartstikke duur en het brengt ook veel grotere risico’s met zich mee. Door te kiezen voor deze oplossing hoef je niet aan de tunnel te gaan sleutelen, maar speel je treinpaden vrij op een andere manier. Voornamelijk door het vervoer via de metro te laten lopen.”

Noord/Zuidlijn Amsterdam

Er is ongeveer 4 miljard euro nodig en vanuit de betrokken partijen is er al 1 miljard bij elkaar gebracht.

“Om te laten zien dat het wat ons betreft menens is om een handreiking te doen naar het rijk toe om hier samen in op te trekken. Wij vinden dit ook geen regionaal project, maar een rijksproject. We spelen onwijs veel ruimte vrij op het hoofdrailnet, en het is eigenlijk voor het hele land een positieve ontwikkeling dat we hier gaan werken aan het uitbreiden van het metronetwerk.”

“We vinden ook dat we onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dus doen de betrokken gemeentes en de vervoersregio een grote duit in het zakje, maar NS, Schiphol  en KLM ook. We staan hier echt schouder aan schouder. Het is uniek dat we met elkaar hebben kunnen zeggen: we nemen dit zo serieus dat we ook de financiering serieus nemen.”

De overige drie miljard zouden dan uit het groeifonds moeten komen?

“Ja wij denken dat we een hele goede propositie hebben voor het groeifonds waar 20 miljard euro in zit, die voor een deel geïnvesteerd gaat worden in infrastructuur. Aan de andere kant hebben we in Nederland ook het infrastructuurfonds dat mogelijkheden biedt. Inhoudelijk zijn er weinig obstakels. Wij denken dat we snel kunnen starten. Het liefste zo snel mogelijk. Hopelijk met een MIRT-verkenning en nu het eerste deel van de financiering op tafel ligt willen we daar snel mee door.”

Wanneer zou de metro vanuit Amsterdam Noord in een ruk door naar Schiphol kunnen?

“Wij hopen dat ie er in 2030 ligt en dan helemaal, inclusief het sluiten van de kleine ring. Als je naar die datum kijkt is het heel belangrijk dat we nu gaan starten. We moeten zo snel mogelijk beginnen, want de regio groeit door, die huizen worden gebouwd en de mensen moeten ook gewoon van A naar B kunnen in deze regio.”

Bekijk hier de hele uitzending van SpoorProTV terug:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

7 reacties op “‘Doortrekken Noord/Zuidlijn speelt veel ruimte vrij op het spoor’”

Pat Rick|23.11.20|17:27

Helemaal mee eens. Verdere voordelen zijn dat files bestreden kunnen worden en het schone luchtakkoord ondersteund wordt. Nog beter zou zijn als het idee van Rover om een tram van Haarlem naar A’dam Zuid om te vormen tot een metro, die vandaar door kan Almere (IJmeer-lijn). En aan de andere kant het spoor naar Zandvoort om te vormen (zoals Hoekselijn), zodat een groot gebied een autoloze lifestyle geboden kan worden. Verder ondersteund hoogfrequent voor- en na-transport ook het reizen met HSLs

A C F Sierts|24.11.20|12:42

Helemaal *ON*eens.

Ook deze casus laat voor de zoveelste keer op rij weer zien dat de (NL-)spoorsector principieel niet kosteneffectief kan ontwerpen. Er is op dit moment maar 1 manier van ontwerpen, en dat is waarbij peperdure railinfra het vertrekpunt van systeemontwerp is. Deze sectorale geestesziekte noem ik ‘bulimea’.

De andere aanpak is ‘maximaal-treintjes-op-minimale-infra-proppen’. Dat is echter geen ontwerpmethode, maar aanknoeien met wat er is. Ziektebeeld: ‘anorexia’.

A C F Sierts|24.11.20|13:01

Weet u wat ook veel ruimte op het spoor vrijspeelt? Een moderne manier van systeembesturing. Dat weten we al 30 jaar, maar we komen praktisch geen stap verder.

Maar weet u ook waarom dat zo is? Hoofdreden: omdat we het aan ‘de markt’ overlaten. Maar de markt heeft er geen belang bij! En de wetenschap blijft in het lab onderzoekjes doen & gefragmenteerde publicaties schrijven. En dus blijven we infrastructurele anorexia of bulimea doen…

Klant- en exploitatiegericht systeemontwerp? Wat is dat?

Pat Rick|25.11.20|11:15

@Sierts: metro heeft zich al vaak genoeg bewezen over honderden steden over de hele wereld. En het is eigenlijk precies wat u ook voorstaat: het is een optimaal bestuurd railsysteem. Veel beter, hogere frequenties, betrouwbaarheid dan dat met ERTMS kan op hoofdspoor. Nu willen NS/ProRail graag metro spleen door frequenties 10 maal per uur aan te bieden, maar ze zullen nooit opkunnen tegen metro. Graag eten ze wel al het budget op, waardoor reizigers sub-standaard en karige oplossingen krijgt

Marc Busio|25.11.20|12:25

Beter is het om volgens plan Amsterdam-Zuid te vergroten, zodat daar meer treinen ontvangen kunnen worden die nu via A’dam Sloterdijk doorrijden naar A’dam Centraal. Er komt dan ruimte voor meer sprintertreinen over dat traject. Het is goedkoper, men is er al aan begonnen en ook treinen uit andere richtingen kunnen er van profiteren. Zeker nu er door corona onzekerheid is over de toekomstige groei van Schiphol is het onverstandig om zo’n miljarden-metroproject op te starten.

Pat Rick|07.12.20|15:19

@Marc: hoofdrail, zelfs met ERTMS, heeft gewoon niet voldoende capaciteit voor treinverkeer in de Schipholtunnels. Metro kan tot 60 treinen per uur, want is geoptimaliseerd. Kijk naar grote steden zoals Londen, Parijs, NY. Metro verbindt de voorsteden en de luchthavens om grotere aantallen mensen sneller te verplaatsen. Heb je ooit wel eens in een echte metropool gewoond?

Marc Busio|11.12.20|12:08

Ik heb nooit in een metropool gewoond, maar ben er wel voldoende vaak geweest om te weten dat Amsterdam geen metropool is en het ook nooit zal worden. Wat bevolkingsaantal betreft komt de Randstad daar wel bij in de buurt en dus moet je naar het ov-systeem kijken dat deze regio dekt en dat is het spoor. De afgelopen decennia is veel geld uitgetrokken om Schiphol per spoor goed bereikbaar te maken en dat gaat nog steeds door (nu de stations A’dam Zuid en Schiphol).Die lijn moet je dan vasthouden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.