Noord/Zuidlijn

Onderzoek: doortrekken Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp beste keuze

Het doortrekken van de de metroverbinding Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp blijkt opnieuw het meest effectief in het oplossen van regionale en (inter)nationale knelpunten. Weliswaar moet er drie miljard euro worden geïnvesteerd, het levert maatschappelijk gezien meer op dan het kost. Dat is de conclusie van de ‘Integrale eindrapportage Noord/Zuidlijn’. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot

4 reacties op “Onderzoek: doortrekken Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp beste keuze”

Pat Rick|27.12.21|10:25

Het is goed dat dit nu gestaafd wordt door een rapport. Kijkend naar andere landen is het niet verwonderlijk. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/maglev. Daar hebben ze het al veel eerder ontdekt dat het goed is om de nationale luchthaven via metro met de hoofdstad te verbinden. Wat men nu moet doen is het proces versnellen om de opleverdatum naar voren te halen (liefst voor 2030), door procedures te verkorten en parallel te polderen. Wellicht wetswijziging doorvoeren?

Pat Rick|27.12.21|10:30

Het mooie is sinds de grote investering van de N/Z-lijn is dat er een vliegwiel gaat optreden: men hoeft nu minder te investeren om meer dan proportioneel mensen te trekken. Want die nieuwe reizigers kunnen gebruik maken van het bestaande metronetwerk. En rechtvaardigt om metro via havenstad naar Zaanstad door te trekken. Door zo’n naadloos netwerk worden nog veel mensen weer uit de auto gehaald en dalen de kosten van vervuiling+(geluids)hinder+files / ondersteunt men het Schone Luchtakkoord

Pat Rick|29.12.21|12:04

Het doortrekken van de Noord/Zuid-lijn is een No-Regret-project. Met alleen maar winnaars en een aanwinst voor de vervoersregio A’dam en voor de rest van het land. Want internationaal kunnen er vaker HSL’s rijden naar Brussel/Parijs/Londen.

Het zou goed zijn om wetgeving te maken om dit te versnellen tbv het volgende tijdspad:
2022 Financiering en opstarten procedures
2023 Starten Engineering
2024 laatste goedkeuringen volgens herziene wetgeving
2025 Bouwstart
2029 oplevering

leen vermeulen|04.12.22|19:56

Beste bestuurders,
Een onzinnig plan om snelbus lijnen te vervangen voor metro lijn.
Snelbus nu reeds electrisch .
Metro lijn in Amstelveen was één groot probleem door onveiligheid kruisingen. Dit probleem heeft de ‘300’ lijn niet.
Comfort in snelbus vele malen beter dan de metrolijn A’dam Zuid A’veen Westwijk en verder. Investeer in ov van alle plaatsen H’meer. Station gebied H’dorp is reeds prima bereikbaar.
Mvg Leen Vermeulen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek: doortrekken Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp beste keuze | SpoorPro.nl
Noord/Zuidlijn

Onderzoek: doortrekken Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp beste keuze

Het doortrekken van de de metroverbinding Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp blijkt opnieuw het meest effectief in het oplossen van regionale en (inter)nationale knelpunten. Weliswaar moet er drie miljard euro worden geïnvesteerd, het levert maatschappelijk gezien meer op dan het kost. Dat is de conclusie van de ‘Integrale eindrapportage Noord/Zuidlijn’. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot

4 reacties op “Onderzoek: doortrekken Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp beste keuze”

Pat Rick|27.12.21|10:25

Het is goed dat dit nu gestaafd wordt door een rapport. Kijkend naar andere landen is het niet verwonderlijk. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/maglev. Daar hebben ze het al veel eerder ontdekt dat het goed is om de nationale luchthaven via metro met de hoofdstad te verbinden. Wat men nu moet doen is het proces versnellen om de opleverdatum naar voren te halen (liefst voor 2030), door procedures te verkorten en parallel te polderen. Wellicht wetswijziging doorvoeren?

Pat Rick|27.12.21|10:30

Het mooie is sinds de grote investering van de N/Z-lijn is dat er een vliegwiel gaat optreden: men hoeft nu minder te investeren om meer dan proportioneel mensen te trekken. Want die nieuwe reizigers kunnen gebruik maken van het bestaande metronetwerk. En rechtvaardigt om metro via havenstad naar Zaanstad door te trekken. Door zo’n naadloos netwerk worden nog veel mensen weer uit de auto gehaald en dalen de kosten van vervuiling+(geluids)hinder+files / ondersteunt men het Schone Luchtakkoord

Pat Rick|29.12.21|12:04

Het doortrekken van de Noord/Zuid-lijn is een No-Regret-project. Met alleen maar winnaars en een aanwinst voor de vervoersregio A’dam en voor de rest van het land. Want internationaal kunnen er vaker HSL’s rijden naar Brussel/Parijs/Londen.

Het zou goed zijn om wetgeving te maken om dit te versnellen tbv het volgende tijdspad:
2022 Financiering en opstarten procedures
2023 Starten Engineering
2024 laatste goedkeuringen volgens herziene wetgeving
2025 Bouwstart
2029 oplevering

leen vermeulen|04.12.22|19:56

Beste bestuurders,
Een onzinnig plan om snelbus lijnen te vervangen voor metro lijn.
Snelbus nu reeds electrisch .
Metro lijn in Amstelveen was één groot probleem door onveiligheid kruisingen. Dit probleem heeft de ‘300’ lijn niet.
Comfort in snelbus vele malen beter dan de metrolijn A’dam Zuid A’veen Westwijk en verder. Investeer in ov van alle plaatsen H’meer. Station gebied H’dorp is reeds prima bereikbaar.
Mvg Leen Vermeulen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.