Ad Toet, directeur, KNV Spoorgoederenvervoer

‘Begroting voor 2014 biedt kansen voor spoorsector’

COLUMN – In de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor 2014 staat dat de Lange Termijn Spooragenda een centrale pijlers is. Daarbij moeten de plannen nog worden uitgewerkt. Hier liggen grote kansen voor de spoorsector om dit samen met het ministerie verder te gaan invullen. Dat zegt directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer.

Lees hieronder zijn column.

In de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor 2014 heeft de Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) een centrale plaats gekregen. Ik citeer: “Het beleid wordt verwoord in de Lange Termijn Spooragenda. Deze is ambitieus” (blz.64). Een paar regels lager staat: “De uitwerking van de Lange Termijn Spooragenda zal leiden tot een afgewogen portfolio van programma’s en projecten voor het spoor tot 2028.” Oftewel de LTSA wordt ambitieus, maar we weten nog niet welke ambities er in komen te staan.

Ambities

Wat hier impliciet ook staat is dat parlement, ministerie en spoorsector in de komende maanden de ambities gaan bepalen, die in de LTSA terechtkomen, en dus wat er op en met het spoor gebeurt tot en met 2028.

Heeft u voor u zelf reeds een voorstelling gemaakt over de Nederlandse spoorwereld in 2028? Wellicht rijden dan de reizigerstreinen om de tien minuten en rijden alle treinen in Nederland met behulp van ERTMS. Misschien is NS opgedeeld (in concessies) en openbaar aanbesteed. In elk geval is Nederland volledig aangesloten op de drie Europese Rail Freight Corridors.

Concurrentiepositie spoorgoederenvervoer

Natuurlijk is de Betuweroute via het derde spoor bij Emmerich-Oberhausen volledig aangesloten op het Duitse net. De goederentreinen naar Italië zijn 30 procent langer (750 meter) en vervoerders gaan niet meer naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu, maar naar de European Rail Agency voor de toelating van hun locomotieven op het Nederlandse spoornet.

Het zou heel fijn zijn als er in de LTSA ook een ambitie wordt opgenomen in zake de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer, zoiets als ‘de kosten van treinexploitatie zijn in Nederland niet hoger dan in buurlanden’. Het begrotingsjaar 2014 wordt voor de Nederlandse spoorsector spannend en heel erg belangrijk.

Ad Toet, KNV

Ad Toet, directeur KNV Spoorgoederenvervoer

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.