Gebouw Europese Commissie

Brussel legt zich niet neer bij hoofdrailnetconcessie voor NS

Shutterstock Shutterstock

De Europese Commissie legt zich niet neer bij de gunning van het belangrijkste binnenlandse treinverkeer voor de komende jaren aan NS. Nederland moet opnieuw tekst en uitleg geven. De zaak kan eindigen bij de Europese rechter, die boetes en dwangsommen kan opleggen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

5 reacties op “Brussel legt zich niet neer bij hoofdrailnetconcessie voor NS”

Derk van Dorth|13.03.24|15:05

Ze zijn niet wijs. Kijk eens eerst naar België en Frankrijk

Illya Vaes|15.03.24|13:55

Wat een staaltje “stroman neerknuppelen” van de Stas. Het ging niet om concurrentie op het spoor (waarbij overigens helemaal niet gezegd is dat er meer overgestapt zou moeten worden, dezelfde vermoeide stroman die vakbonden van rijdend personeel telkens voortoveren), maar om het aanbesteden van de HELE kernnetconcessie. Dan zou een Arriva etc. die hele concessie krijgen en net zo samenhangend exploiteren als NS (als het uitkomt).

Marc van Erkelens|15.03.24|15:45

De NS is 100% van de Nederlandse Staat. Concurrentie op het spoor is mooi (hoewel?), maar moedwillig meewerken aan de teloorgang van je eigen bedrijf met duizenden werknemers, dat kun je van een land toch niet verwachten. Zou goed de opmaat kunnen zijn voor een Nexit.

Marc van Erkelens|15.03.24|15:54

De NS is 100% van de Nederlandse Staat. Van ons allemaal dus. Het hoofdnet is van levensbelang voor NS. Concurrentie op het spoor is mooi maar je kunt van een land toch niet verwachten dat het zijn eigen bedrijf met duizenden werknemers en met een enorme historie, kapot laat gaan. Zou goed de opmaat kunnen zijn voor een Nexit.

Patrick EHV|19.03.24|10:41

@Marc van Erkelens: Nederland moet het spel in Brussel gewoon beter spelen, zoals België, Frankrijk en Duitsland dat doen. NMBS heeft nog steeds het volledige nationale personenvervoer in België, maar de Belgen begrijpen de EU ook beter (en halen er meer uit). Brexit heeft het GB in een diepe crisis gestort en bijna iedereen is er op achteruit gegaan. Voor NL met nog meer export/import zouden de gevolgen nog erger zijn en moet je Nexit zeker niet willen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brussel legt zich niet neer bij hoofdrailnetconcessie voor NS | SpoorPro.nl
Gebouw Europese Commissie

Brussel legt zich niet neer bij hoofdrailnetconcessie voor NS

Shutterstock Shutterstock

De Europese Commissie legt zich niet neer bij de gunning van het belangrijkste binnenlandse treinverkeer voor de komende jaren aan NS. Nederland moet opnieuw tekst en uitleg geven. De zaak kan eindigen bij de Europese rechter, die boetes en dwangsommen kan opleggen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

5 reacties op “Brussel legt zich niet neer bij hoofdrailnetconcessie voor NS”

Derk van Dorth|13.03.24|15:05

Ze zijn niet wijs. Kijk eens eerst naar België en Frankrijk

Illya Vaes|15.03.24|13:55

Wat een staaltje “stroman neerknuppelen” van de Stas. Het ging niet om concurrentie op het spoor (waarbij overigens helemaal niet gezegd is dat er meer overgestapt zou moeten worden, dezelfde vermoeide stroman die vakbonden van rijdend personeel telkens voortoveren), maar om het aanbesteden van de HELE kernnetconcessie. Dan zou een Arriva etc. die hele concessie krijgen en net zo samenhangend exploiteren als NS (als het uitkomt).

Marc van Erkelens|15.03.24|15:45

De NS is 100% van de Nederlandse Staat. Concurrentie op het spoor is mooi (hoewel?), maar moedwillig meewerken aan de teloorgang van je eigen bedrijf met duizenden werknemers, dat kun je van een land toch niet verwachten. Zou goed de opmaat kunnen zijn voor een Nexit.

Marc van Erkelens|15.03.24|15:54

De NS is 100% van de Nederlandse Staat. Van ons allemaal dus. Het hoofdnet is van levensbelang voor NS. Concurrentie op het spoor is mooi maar je kunt van een land toch niet verwachten dat het zijn eigen bedrijf met duizenden werknemers en met een enorme historie, kapot laat gaan. Zou goed de opmaat kunnen zijn voor een Nexit.

Patrick EHV|19.03.24|10:41

@Marc van Erkelens: Nederland moet het spel in Brussel gewoon beter spelen, zoals België, Frankrijk en Duitsland dat doen. NMBS heeft nog steeds het volledige nationale personenvervoer in België, maar de Belgen begrijpen de EU ook beter (en halen er meer uit). Brexit heeft het GB in een diepe crisis gestort en bijna iedereen is er op achteruit gegaan. Voor NL met nog meer export/import zouden de gevolgen nog erger zijn en moet je Nexit zeker niet willen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.