NS en Arriva

Provincies willen géén Arriva-treinen op noordelijke trajecten

Worden de treindiensten Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden opgenomen in de nieuwe hoofdrailnetconcessie, of maakt Arriva een kans om de diensten te gaan rijden? PvL/Flickr

Alle belanghebbenden buitelen over elkaar heen als het gaat om extra treinen op de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden. Arriva heeft een aanvraag gedaan om met extra snel-en stoptreinen op het traject te beginnen waar NS nu met twee Intercity’s en twee Sprinters per uur rijdt. Vraag is wat er nu gaat gebeuren: blijven de twee trajecten binnen de hoofdrailnetconcessie of wordt er plaats gemaakt voor Arriva? De sleutel ligt bij staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Provincies willen géén Arriva-treinen op noordelijke trajecten”

Illya Vaes|23.06.23|12:31

“Arriva kan zomaar stoppen met rijden en de treinen elders inzetten. Men zou stations kunnen overslaan of zomaar de prijzen verhogen. Tevens werd het absurde idee geopperd dat Arriva stoelen uit de treinen kan slopen om meer reizigers staande te vervoeren.”: allemaal dingen die NS nu al gedaan heeft, want de kernnetconcessie van het asfaltministerie is een stuk minder ambitieus en dwingend dan die van de provincies. Zorg dan maar eens dat die concessie wat meer van NS verlangt!

Robert Jan Roos|23.06.23|15:53

Open toegang bestaat al tientallen jaren. De vraag is alleen wat je als vervoerbedrijf kan realiseren, presteren en financieel rendabel kan krijgen.
In de studie Reikwijdte HRN en het rapport daarna van Janse de Jonge wordt dit ook genoemd.oncessie Limburg is daar een gevolg van, waarbij is afgesproken te evalueren. Helaas is dit (nog) niet breed opgepakt. Jammer, want dan zou nu helder zijn wat wel, niet, positief dan wel negatief is aan de nu lopende concessie.

Robert Jan Roos|23.06.23|16:03

Denk bijvoorbeeld aan tarief integratie. Of sinds een paar jaar juist niet, zoals de overstap boete van 10% tot 20% op het spits tarief die reizigers met een dalurenkaart automatisch worden toegerekend indien ze het lef hebben rond de spits tussen FMN en NS over te stappen. Kamer, misschien goed juist wel te evalueren en op de verkregen inzichten een doorkijk te bepalen.
Kijk ook even naar open toegang en de negatieve consequenties voor de regio’s bij onze oosterburen.

Pat Rick|26.06.23|17:20

@Robert Jan Roos: Inderdaad streng evalueren en desnoods terugfluiten, want Arriva laat gewoon reizigers staan (bewezen). De prestaties van Arriva schieten tekort, niet alleen in Limburg. Maar ook in het Noorden. Ondanks personeelstekort (hun reden voor underperformance) laten ze toch midden in de nacht een trein rijden naar Schiphol. Het lijkt erop dat Arriva loopt te cherry-pick-en, met als doel om het HRN over te nemen namens DB. Bij Cargo is dat al gelukt, want DB is eigenaar van NS Cargo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Provincies willen géén Arriva-treinen op noordelijke trajecten | SpoorPro.nl
NS en Arriva

Provincies willen géén Arriva-treinen op noordelijke trajecten

De hoofdrailnetconcessie werd onderhands voor acht jaar aan NS gegund, waarbij partijen als Arriva en Qbuzz het nakijken hadden. De EU neemt daar geen genoegen mee. PvL/Flickr

Alle belanghebbenden buitelen over elkaar heen als het gaat om extra treinen op de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden. Arriva heeft een aanvraag gedaan om met extra snel-en stoptreinen op het traject te beginnen waar NS nu met twee Intercity’s en twee Sprinters per uur rijdt. Vraag is wat er nu gaat gebeuren: blijven de twee trajecten binnen de hoofdrailnetconcessie of wordt er plaats gemaakt voor Arriva? De sleutel ligt bij staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Provincies willen géén Arriva-treinen op noordelijke trajecten”

Illya Vaes|23.06.23|12:31

“Arriva kan zomaar stoppen met rijden en de treinen elders inzetten. Men zou stations kunnen overslaan of zomaar de prijzen verhogen. Tevens werd het absurde idee geopperd dat Arriva stoelen uit de treinen kan slopen om meer reizigers staande te vervoeren.”: allemaal dingen die NS nu al gedaan heeft, want de kernnetconcessie van het asfaltministerie is een stuk minder ambitieus en dwingend dan die van de provincies. Zorg dan maar eens dat die concessie wat meer van NS verlangt!

Robert Jan Roos|23.06.23|15:53

Open toegang bestaat al tientallen jaren. De vraag is alleen wat je als vervoerbedrijf kan realiseren, presteren en financieel rendabel kan krijgen.
In de studie Reikwijdte HRN en het rapport daarna van Janse de Jonge wordt dit ook genoemd.oncessie Limburg is daar een gevolg van, waarbij is afgesproken te evalueren. Helaas is dit (nog) niet breed opgepakt. Jammer, want dan zou nu helder zijn wat wel, niet, positief dan wel negatief is aan de nu lopende concessie.

Robert Jan Roos|23.06.23|16:03

Denk bijvoorbeeld aan tarief integratie. Of sinds een paar jaar juist niet, zoals de overstap boete van 10% tot 20% op het spits tarief die reizigers met een dalurenkaart automatisch worden toegerekend indien ze het lef hebben rond de spits tussen FMN en NS over te stappen. Kamer, misschien goed juist wel te evalueren en op de verkregen inzichten een doorkijk te bepalen.
Kijk ook even naar open toegang en de negatieve consequenties voor de regio’s bij onze oosterburen.

Pat Rick|26.06.23|17:20

@Robert Jan Roos: Inderdaad streng evalueren en desnoods terugfluiten, want Arriva laat gewoon reizigers staan (bewezen). De prestaties van Arriva schieten tekort, niet alleen in Limburg. Maar ook in het Noorden. Ondanks personeelstekort (hun reden voor underperformance) laten ze toch midden in de nacht een trein rijden naar Schiphol. Het lijkt erop dat Arriva loopt te cherry-pick-en, met als doel om het HRN over te nemen namens DB. Bij Cargo is dat al gelukt, want DB is eigenaar van NS Cargo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.