Arriva Aken

Eindhoven-Aken: ‘Dat die IC-verbinding eind dit jaar al operationeel wordt, lijkt mij niet’

Een Flirt van op Aachen Hauptbahnhof. Rob Dammers / Wikimedia Commons

Diverse media maakten de afgelopen dagen melding van de op handen zijnde intercityverbinding Eindhoven-Aken. Die zou eind dit jaar tijdens de spitsuren en in het weekeinde moeten gaan rijden. Het is evenwel nog maar de vraag of dat daadwerkelijk te gebeuren staat. Er zijn namelijk nogal wat haken en ogen aan de totstandbrenging van deze verbinding. De belangrijkste: NS moet de concessie voor deze lijn – in elk geval in eerste instantie – onderhands aan Arriva gunnen. Een andere: er moet een verdeelsleutel voor de overheidsbijdrage in de kosten worden gevonden. Die bedraagt 4,8 miljoen voor het eerste jaar en 3,8 miljoen voor de jaren daarna.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Eindhoven-Aken: ‘Dat die IC-verbinding eind dit jaar al operationeel wordt, lijkt mij niet’”

Derk Van Dorth|24.04.23|14:02

Hoeveel reizigers op het traject Eindhoven-Heerlen willen naar of van Aken?

asierts|24.04.23|17:06

@ Derk: net als indertijd vanaf de IC aankomend in Enschede overstappend richting Gronau-Muenster/Dortmund: vrijwel niemand. Maar als zo’n verbinding er eenmaal is met een goede kwaliteit, dan worden dat er ineens veel meer.

Elke keer blijkt er bij jarenlamg zwaar verwaarloosde (of zelfs opgeheven!) spoor/OV-verbindingen een forse latente vervoersbehoefte te zijn, mits:
1) de basiskwaliteit,
2) de bedieningsfrequentie en
3) de marketing OK zijn.

Dat zal ook hier weer blijken. Let maar ‘es op.

Marc Busio|26.04.23|10:10

De treinverbinding (Maastricht-)Heerlen-Aken is enkel van regionaal belang en rechtvaardigt daarom geen aansluiting op het Nederlandse IC-netwerk. Als Arriva er in de toekomst in slaagt om twee maal per uur een trein Luik-Maastricht-Heerlen-Aken te laten rijden dan is dat een uitstekende optie voor het beperkte aantal internationale reizigers vanuit ZO-Nederland om redelijk efficient toegang te krijgen tot de intercitytreinen in Duitsland en Belgie. Meer potentie is er eenvoudigweg niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eindhoven-Aken: ‘Dat die IC-verbinding eind dit jaar al operationeel wordt, lijkt mij niet’ | SpoorPro.nl
Arriva Aken

Eindhoven-Aken: ‘Dat die IC-verbinding eind dit jaar al operationeel wordt, lijkt mij niet’

Een Flirt van op Aachen Hauptbahnhof. Rob Dammers / Wikimedia Commons

Diverse media maakten de afgelopen dagen melding van de op handen zijnde intercityverbinding Eindhoven-Aken. Die zou eind dit jaar tijdens de spitsuren en in het weekeinde moeten gaan rijden. Het is evenwel nog maar de vraag of dat daadwerkelijk te gebeuren staat. Er zijn namelijk nogal wat haken en ogen aan de totstandbrenging van deze verbinding. De belangrijkste: NS moet de concessie voor deze lijn – in elk geval in eerste instantie – onderhands aan Arriva gunnen. Een andere: er moet een verdeelsleutel voor de overheidsbijdrage in de kosten worden gevonden. Die bedraagt 4,8 miljoen voor het eerste jaar en 3,8 miljoen voor de jaren daarna.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Eindhoven-Aken: ‘Dat die IC-verbinding eind dit jaar al operationeel wordt, lijkt mij niet’”

Derk Van Dorth|24.04.23|14:02

Hoeveel reizigers op het traject Eindhoven-Heerlen willen naar of van Aken?

asierts|24.04.23|17:06

@ Derk: net als indertijd vanaf de IC aankomend in Enschede overstappend richting Gronau-Muenster/Dortmund: vrijwel niemand. Maar als zo’n verbinding er eenmaal is met een goede kwaliteit, dan worden dat er ineens veel meer.

Elke keer blijkt er bij jarenlamg zwaar verwaarloosde (of zelfs opgeheven!) spoor/OV-verbindingen een forse latente vervoersbehoefte te zijn, mits:
1) de basiskwaliteit,
2) de bedieningsfrequentie en
3) de marketing OK zijn.

Dat zal ook hier weer blijken. Let maar ‘es op.

Marc Busio|26.04.23|10:10

De treinverbinding (Maastricht-)Heerlen-Aken is enkel van regionaal belang en rechtvaardigt daarom geen aansluiting op het Nederlandse IC-netwerk. Als Arriva er in de toekomst in slaagt om twee maal per uur een trein Luik-Maastricht-Heerlen-Aken te laten rijden dan is dat een uitstekende optie voor het beperkte aantal internationale reizigers vanuit ZO-Nederland om redelijk efficient toegang te krijgen tot de intercitytreinen in Duitsland en Belgie. Meer potentie is er eenvoudigweg niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.