Verkeersleiding, ProRail

GSM-R netwerk eind 2015 beter gewapend tegen rampen

ProRail verwacht dat eind 2015 het GSM-R netwerk beter bestand zal zijn tegen grote communicatiestoringen zoals die van 6 mei en 7 mei in een deel van Noord-Holland en rondom Den Haag. De spoorbeheerder is bezig met het aanleggen van een tweede centrale locatie voor het communicatienetwerk, waar het systeem in geval van een ramp op terug kan vallen.

Op 6 en 7 mei werd uit voorzorg het treinverkeer lange tijd platgelegd. Uit nader onderzoek blijkt dat nu GSM-R er niet uit lag, maar ernstig werd verstoord door problemen met de telefooncentrales op de verkeersleidingsposten én een storing in het telefoonnetwerk van KPN.

Overschakelen bij ramp

ProRail is op dit moment bezig met een project waarbij GSM-R ‘disaster tolerant’ wordt gemaakt. “Daarbij wordt de zogenaamde core locatie (centrale locatie, red.) van GSM-R, dubbel uitgevoerd op een andere locatie. Als één van de locaties uitvalt door bijvoorbeeld een ontploffing, dan kan de andere locatie de functie overnemen. Die overname vergt wel enig handwerk, maar in plaats van een kwestie van weken of maanden, wordt het een kwestie van uren. De reiziger zal dit nog wel blijven merken”, aldus ProRail.

Op dit moment zijn op de centrale locatie van GSM-R de componenten wel redundant uitgevoerd, zodat het ene component het kan overnemen als een ander component uitvalt. “Maar met het disaster tolerant zorgen we ervoor dat we in een geval van een ramp helemaal kunnen overschakelen naar de andere locatie”, zo legt de spoorbeheerder uit.

Trainingen

“De procedure over hoe om te gaan met uitval van GSM-R is direct na de storing in een memo naar de verkeersleidingsposten gestuurd. Op alle posten zijn vervolgens de instellingen getest van de fall back-middelen”, zegt ProRail. De spoorbeheerder is naar aanleiding van de communicatiestoring traininingen aan het inplannen voor het personeel over het omgaan met uitval van GSM-R.

Het stilleggen van het treinverkeer rond Alkmaar en Haarlem op 6 mei werd veroorzaakt door een storing in de lokale telefooncentrale op de verkeersleidingspost in Alkmaar. Het stilleggen van het treinverkeer rond Den Haag op 7 mei werd veroorzaakt door in eerste instantie een storing in het KPN-net en vervolgens ook in de lokale telefooncentrale op de verkeersleidingspost in Den Haag.

Communicatie

In Alkmaar bleek geen directe communicatie met de machinisten meer mogelijk. In verband met een overwegstoring in het gebied was dit wel noodzakelijk. Daarom besloot de verkeersleiding het treinverkeer stil te leggen. In Den Haag was de ernst en de omvang van de storing niet duidelijk, waardoor de verkeersleiding besloot dat het treinverkeer stilgelegd moest worden.

Reizigersorganisaties reageerden er verbolgen over dat het treinverkeer werd lange tijd werd platgelegd. Tienduizenden reizigers in Noord-Holland waren urenlang gestrand en en deel van hen zocht op eigen kosten ander vervoer. Rover en Maatschappij Voor Beter OV menen dat voor een veilige afwikkeling van het treinverkeer het telefooncontact niet onmisbaar is.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Treinverkeer lange tijd plat door storing GSM-R

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “GSM-R netwerk eind 2015 beter gewapend tegen rampen”

Arco Sierts|17.07.14|12:52

Op zich een goede zaak, maar vervoerders en ProRail kunnen als backup ook prima gebruik maken van een gewoon = civiel GSM-netwerk.
Of nog beter: VOIP over de eigen Wifi, dan kan je ook nog prioriseren (=dataverkeerstechnisch voorrang verlenen).

Mvg,
Arco Sierts
PTADC

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.