Marjan Rintel en John Voppen bij tienminutentrein Rotterdam

‘Tienminutentrein vraagt snellere reactietijd van spoorpersoneel’

President-directeur van NS Marjan Rintel en ProRail-directeur John Voppen hebben woensdagochtend de aftrap verricht voor een nieuwe proef met de zogeheten tienminutentreinen. Dat had met name bij ProRail nogal wat voeten in de aarde, vertelt Voppen aan SpoorProTV. Rintel onderstreept in de uitzending het belang van onderlinge afstemming en samenwerking.

De komende veertien woensdagen zal er overdag zes keer per uur een Intercity tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Arnhem rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht rijdt zes keer per uur een Sprinter. Dit is tevens de eerste tienminutensprinter van Nederland.

“Het is altijd leuk om iets toe te voegen aan je dienstregeling en iets voor de reiziger te doen”, zegt Rintel. “We hebben gezien dat het tussen Amsterdam en Eindhoven heel aantrekkelijk was voor de reizigers, wat zich uitte in een toename van 15 procent in het aantal reizigers. We hopen dat dit op deze nieuwe trajecten ook zo zal zijn”.

Bekijk hier het videoverslag:

Alles eruit halen dat erin zit

Rintel zegt dat een belangrijk aandachtspunt de onderlinge samenwerking zal zijn tussen personeel, afdelingen en tussen NS en ProRail zelf. “We hebben het drukst bereden spoor ter wereld en als je op de seconden wilt rijden, dan moet je een goed samenwerkend geheel hebben. Dat geldt voor zowel machinisten en conducteurs als voor onze organisatie en die van ProRail.”

De NS-topvrouw verwacht gezien de ervaring met het traject Amsterdam-Eindhoven dat er voor de mensen op de werkvloer geen schokkende veranderingen zullen zijn, al zal het misschien wel even wennen zijn dat er nu in een ander gebied en met andere mensen gewerkt wordt. “Dan is het belangrijk om alles weer even op scherp te zetten, zodat we ook op dit drukke spoor de vele treinen betrouwbaar kunnen laten rijden.”

Wat Rintel betreft is de test geslaagd als alles eruit gehaald en er in december vol vertrouwen aan een nieuwe dienstregeling met tienminutentreinen begonnen kan worden.

Sneller kunnen reageren en inspringen

Voordat de tienminutentreinen konden rijden, heeft ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sporen verdubbeld, inhaalsporen en extra energievoorzieningen aangelegd en wissels verwijderd. Ook waren op diverse stations extra perrons nodig en zijn er diverse overwegen door tunnels vervangen. Verder zijn langs het traject extra camera’s geplaatst en extra maatregelen getroffen om storingen sneller te kunnen verhelpen.

“Je zou misschien denken: wat maakt dat nou voor verschil als je 1 of 2 treinen meer laat rijden, maar dat vraagt zowel iets van ons aan de voorkant als ook aan de kant van de operatie”, zegt Voppen. “Meer treinen betekent dat een verstoring veel sneller doorwerkt. Dat vraagt een snellere reactietijd, niet alleen bij de incidentenbestrijding, maar ook bij de verkeersleiding.”

Volgens Voppen heeft het voortraject dan ook zeker 3 tot 4 jaar in beslag genomen. Als je ook het werk aan de infrastructuur meerekent, was de aanloop nog veel langer. “Eigenlijk kun je stellen dat we hier al 5 tot 10 jaar naartoe hebben gewerkt”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.