RouteLint, hulpmiddel machinist

‘Kritiek op RouteLint door spoorvakbond is onterecht’

Het gebruik van RouteLint zal er juist voor zorgen dat de spoorveiligheid toeneemt. Dat zeggen spoorvervoerders en ProRail in reactie op kritiek die spoorvakbond VVMC uitte op de app Routelint voor machinisten. De spoorvakbond luidde eerder deze week de noodklok over dat het hulpmiddel voor machinisten voor te veel afleiding en daardoor tot onveilige situaties zou leiden. De vakbond wil dat eerst een onderzoek naar de invloed van mobiele applicaties voor machinisten wordt afgerond, voordat het systeem in gebruik wordt genomen. ProRail en de vervoerders stellen dat de app er voor zorgt dat het aantal rood sein-passages aanzienlijk vermindert.

RouteLint is een extra hulpmiddel voor machinisten dat informatie geeft over de positie van de trein en wat zich daar voor en achter bevindt. Het systeem geeft informatie over andere treinen en of deze bijvoorbeeld langzaam rijden. Ook waarschuwt het de machinist bij het naderen van een rood sein, waardoor hij al vaart kan minderen en vervolgens het sein op groen is gesprongen.

Tests RouteLint

ProRail en de spoorvervoerders zijn in 2010 gestart met het testen van het systeem. Dit voorjaar is RouteLint landelijk in gebruik genomen. Zowel reizigers- als spoorgoederenvervoerders maken gebruik van het systeem. Machinisten werken nu nog via de PDA (draagbare handcomputer) met het hulpmiddel. Het systeem zal later ook op een tablet beschikbaar worden gesteld.

Vakbond VVMC heeft in april van dit jaar staatssecretaris Dijksma verzocht om een onderzoek in te stellen naar de mate waarin mobiele applicaties voor afleiding van de machinist kunnen zorgen. De vakbond vindt dat er met de uitrol van RouteLint gewacht had moeten worden totdat het onderzoek is afgerond.

“Het onderzoek dat door het ministerie is ingesteld is niet specifiek gericht op RouteLint, maar kijkt veel breder naar het gebruik van nieuwe technieken in de trein”, aldus woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail. “Wij hebben samen met NS een risico-analyse uitgevoerd, die positief heeft uitgepakt. In 2010 is er al op grote schaal met RouteLint gereden door 1100 machinisten. Uit deze grote proef is naast energiebesparing naar voren gekomen dat er sprake is van minder ongeplande stops bij gebruik met RouteLint.”

Spoorveiligheid

Ook volgens woordvoerder Erik Kroeze zorgt RouteLint voor een verbetering van de spoorveiligheid. “Het primaire doel van Routelint is dat machinisten via dit hulpmiddel geleidelijk aan kunnen rijden. Routelint stelt de machinist op de hoogte van wat er voor of achter hem zit, zodat hij daar op kan anticiperen. Ook waarschuwt het hulpmiddel als de trein een rood sein nadert, zodat de machinist de trein kan laten uitrollen en daardoor een groen sein krijgt. Het is voor de reizigers niet prettig om voor een rood sein te staan.”

“Daarnaast helpt dit hulpmiddel machinisten om energiezuinig te rijden. Ze weten nu eerder wat er voor hun gebeurt en kunnen bijvoorbeeld de trein uit laten rollen. Daardoor is er minder tractie nodig wat ten koste gaat van de energie.”

Verbod mobiele applicaties

In België heeft spoorvervoerder NMBS juist een verbod ingesteld op het gebruik van mobiele apparaten door machinisten. Treinbestuurders mogen geen gsm, smartphone, tablet, laptop en mp3-speler meer in de cabine gebruiken. Vorig jaar reden er in België 92 treinen door een rood sein, dat is een toename van 26 in vergelijking met 2014.

In België is de situatie anders dan in Nederland, meent Kroeze. “De NMBS neemt deze maatregelen, omdat het aantal rood sein-passages is toegenomen. In Nederland is het aantal passages juist afgenomen.”

“Daarnaast hebben wij regels die het gebruik van de mobiele telefoon beperken. Onze machinisten maken in principe alleen gebruik van de treintelefoon. De mobiele telefoon mag alleen gebruikt voor zakelijk verkeer én bij snelheden boven de 40 kilometer per uur. Dat laatste doen we omdat het beveiligingssysteem op sommige trajecten alleen met snelheden boven de 40 kilometer ingrijpt.”

Spoorveiligheid

Operationeel directeur John Voppen van ProRail stelt in een video over RouteLint dat dit hulpmiddel naast de machinist ook de treindienstleider helpt. Nu komt het vaak voor dat een machinist niet weet wat er aan de hand is en dat hij de treindienstleider belt om informatie te krijgen. Op het moment dat RouteLint deze informatie heeft, dan is het bellen naar de treindienstleider niet meer nodig.”

Frank van Setten, voorzitter Veiligheid en Vakmanschap in het Railvervoer, zegt in dezelfde video dat RouteLint ook voordelen voor de reiziger heeft: “Het zal minder vaak voorkomen dat een trein ineens midden in een weiland stil staat. En dat de reiziger niet weet waarom. Nu weet de machinist bijvoorbeeld dat de afstand groot is en dat hij langzamer moet rijden, waardoor een plotselinge stilstand wordt voorkomen.”

Volgens operationeel directeur Arno Deursen van DB Cargo zorgt een groene golf ervoor dat de efficiëntie van het spoorgoederenvervoer toeneemt.

Marieke van Gompel

Zo werkt Routelint:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Kritiek op RouteLint door spoorvakbond is onterecht’”

Alex|28.07.16|12:43

Laten we niet vergeten dat het verbod van NMBS gaat over privé gsm, privé mp3 speler, privé tablet. Het gebruik van deze privé apparatuur in de cabine is bij de NS al jaren verboden…… De VVMC had dit toch echt van te voren even mogen uitzoeken ipv zo hoog van de toren te blazen.

Michiel de Wijs|28.07.16|14:07

Wij van WC eend…
Alles in de cabine wat de aandacht van het spoor buiten afhaalt is slecht voor de veiligheid. Dit geld zowel voor zaken als routelint, maar ook voor ETCS. Een machinist moet alert zijn op “buiten” voor het geval van bv. mankementen aan spoor en trein, bomen, beesten en mensen op het spoor waar de apparatuur niet op reageert. Een machinist kan anticiperen en een inschatting maken aan de hand van ervaring en signalen, de apparatuur (nog) niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.