Treinverkeersleider, verkeersleidingspost, Utrecht

Opnieuw uitval van treinen rond Utrecht door personeelstekort bij ProRail

Door een tekort aan personeel op de verkeersleidingsposten van ProRail zullen er dinsdagochtend opnieuw treinen uitvallen. Tussen 07.00 en 09.00 uur rijden er geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Ook richting Rhenen vertrekken op dat tijdstip geen treinen vanuit Utrecht. 

Vervoerder NS meldt dat er dit keer ter vervanging van de uitgevallen treinen geen bussen worden ingezet op het traject. Doorgaande reizigers wordt aangeraden via Den Bosch te reizen. Het is tot nu toe de vijfde keer dit jaar dat er treinen uitvallen door onderbezetting op een verkeersleidingspost van ProRail. In de meeste gevallen gaat het om de post in Utrecht. Directeur verkeersleiding Roel Salden vertrok op 1 september vanwege de problemen op de posten. Hij is inmiddels opgevolgd door Hans Smits.

Vakantieperiodes

Volgens de spoorbeheerder is de uitval van treinen door het gebrek aan treindienstleider tot nu toe met name in de vakantieperiodes gebeurd. “We proberen landelijk te scannen waar het nodig is om mensen op korte termijn in te zetten, maar dat lukt simpelweg niet altijd”, aldus een woordvoerder.

Eerder sprak staatsecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat de verwachting uit dat het personeelstekort rond 2023 zo veel mogelijk is opgelost. Tot die tijd vraagt ProRail onder meer gepensioneerden en oud-medewerkers om tijdelijk in te vallen wanneer er gaten vallen.

Pittige selectieprocedure

Het tekort aan treindienstleiders heeft uiteenlopende oorzaken. De veranderende arbeidsmarkt is daar een van: verkeersleiders stromen vaker door naar andere functies binnen ProRail. Ook vergrijzing, en daarmee natuurlijk verloop is een oorzaak. Aan de instroomkant worden er hoge eisen gesteld aan treindienstleiders waardoor veel kandidaten voortijdig afvallen.

Bij ProRail werken zo’n 750  treindienstleiders en er staan zo’n 60 vacatures voor deze functie open. ProRail blijft investeren in wervingscampagnes om nieuwe treindienstleiders aan te trekken. Zo is het werving- en selectiebudget om meer potentiële nieuwe medewerkers te interesseren in 2021 ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.