Een NS-intercitytrein rijdt voorbij station Tilburg Universiteit

Opnieuw treinuitval door tekort aan treinverkeersleiders

Het krappe aantal treinverkeersleiders en één ziekmelding zorgden ervoor dat er maandagochtend anderhalf uur geen treinen konden rijden op de trajecten Utrecht-Arnhem, Ede-Wageningen-Barneveld en De Haar-Rhenen. ProRail meldt dat er door onderbezetting niet meteen een aflosser paraat stond. De spoorbeheerder is druk bezig met wervingscampagnes om het tekort aan treinverkeersleiders op te lossen.

Het treinverkeer kon na een uur weer worden opgestart nadat een collega met een vrije dag ter plaatse was. Naast de structurele bezettingsproblematiek die er al was, zorgt volgens ProRail ook het coronavirus voor extra uitdagingen bij het bemannen van de treinverkeersleidersposten.

ProRail streeft ernaar om altijd aflossers op dezelfde post te hebben, maar dat is door de onderbezetting geregeld niet het geval. Het is ook niet altijd mogelijk om een tekort op te vangen met medewerkers van een andere post, omdat een treinverkeersleider specialistische kennis moet hebben van het spoortraject dat hij of zij ‘bedient’.

Personeelstekort

Om problemen door het tekort aan verkeersleiders te verminderen onderzoekt ProRail of recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken tijdelijk weer in dienst kunnen komen op locaties waar dat hard nodig is. Ook word er gekeken of er een flexpool met treinverkeersleiders kan worden ingericht waarmee krapte sneller kan worden opgevangen.

ProRail investeert daarnaast flink in wervingscampagnes om nieuwe treinverkeersleiders aan te trekken. Zo is het wervings- en selectiebudget in 2021 ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog. Het aantal opgeleide treinverkeersleiders dat instroomt is sinds 2018 dan ook verdrievoudigd. Ook wordt volgens ProRail de opleiding tot treinverkeersleider voortdurend tegen het licht gehouden om deze te verbeteren en de slagingskans te vergroten.

Overstap uit luchtvaart

Vorige week startte ProRail nog met een wervingscampagne, en wil hiermee ook luchtvaartpersoneel aantrekken. “We hebben moeite om voldoende mensen met die vaardigheden te vinden binnen onze gebruikelijke wervingsgroep. Daarom wil ProRail met de nieuwe campagne proberen om in een grotere vijver te vissen en te verkennen of mensen uit branches die het nu zwaarder hebben geschikt zijn om de overstap te maken”, zei ProRail-woordvoerder Andy Wiemer vorige week tegen SpoorPro.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.