
EU-marktonderzoek: Geen teken van ‘modal shift’ naar het spoor
ICE 3 Baureihe 403 unterwegs bei Altenbeken auf der Fahrt von Dortmund über Paderborn nach München
Het marktaandeel van het spoor is vergeleken met ander personenvervoer over land tussen 2015 en 2018 blijven steken op ongeveer 7,8 procent. Ondanks een lichte jaarlijkse groei van 2,5 procent in het passagiersvervoer per spoor is geen sprake van een ‘modal shift’ naar het spoor, in personen- noch goederenvervoer. Dit blijkt uit een recent monitoringrapport van de Europese spoormarkt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit is geen verrassing. Het goederenvervoer per spoor kan totaal niet concurreren met het veel goedkopere en flexibelere wegtransport. Wat er tegen zeer hoge kosten (Betuweroute en tunnels door de Alpen) bij komt aan vervoerd tonnage – hoofdzakelijk containers uit havens en railterminals – is net genoeg om het verlies te compenseren door het wegvallen van traditioneel vervoer zoals dat van steenkool en producten van de vele fabrieken met spoorwegaansluiting die zijn verdwenen.