Hogesnelheidstrein ICE Deutsche Bahn

EU-marktonderzoek: Geen teken van ‘modal shift’ naar het spoor

Het marktaandeel van het spoor is vergeleken met ander personenvervoer over land tussen 2015 en 2018 blijven steken op ongeveer 7,8 procent. Ondanks een lichte jaarlijkse groei van 2,5 procent in het passagiersvervoer per spoor is geen sprake van een ‘modal shift’ naar het spoor, in personen- noch goederenvervoer. Dit blijkt uit een recent monitoringrapport van de Europese spoormarkt.

Hoewel het treinverkeer als het gaat om reizigerskilometers in de periode van drie jaar is toegenomen, gemiddeld jaarlijks met 2,5 procent voor passagiers en met 4,1 procent voor vracht tussen 2015-2018 in de 27 EU-landen, is het marktaandeel van reizigers op het land verkeer blijft laag met een kleine acht procent. Dit blijkt uit het recente zevende Rail Market Monitoring Report (RMMS) van de Europese Commissie.

Het passagiersvolume daalde alleen in Bulgarije, Denemarken, Slovenië, Griekenland en Kroatië. Binnen de totale volumes namen zowel het binnenlandse als het internationale segment toe. Het aantal internationale passagierskilometers is in de EU jaarlijks met twee procent gestegen. Een aantal landen meldde een afname van het internationale passagiersvolume, waarvan meer in Frankrijk, Nederland en Griekenland.

Daling internationaal treinvervoer in Nederland

In een vergelijking tussen de EU-landen is te zien dat Nederland in de middenmoot zit qua groei van het totale volume aan personenvervoer per spoor. Opvallend is dat het internationale treinverkeer in Nederland als een van de weinige EU landen significant daalde in de periode 2015-2018, met rond de 25 procent. Naast Nederland nam dit ook af in Noorwegen en met name Griekenland. Gemiddeld gezien liet het internationaal personenvervoer per spoor slechts een hele lichte stijging zien, met enkele flinke uitschieters met flinke groei in met name Roemenië en Spanje.

Het volume van internationaal personenvervoer per spoor nam af in Nederland (NL), Noorwegen (NO) en Griekenland (EL).

Geen verschuiving naar het spoor

De personenauto domineerde het totale personenvervoer over land binnen de EU, met een aandeel dat tussen 2007 en 2018 constant hoger was dan 80 procent. In dezelfde periode steeg het aandeel van de spoorwegen licht van 7,3 procent naar 7,8 procent. Het aandeel van tram en metro ging van 1,6 naar 1,7 procent. Tegelijkertijd daalde het aandeel van het bus- en touringcarvervoer van 10,5 naar 9,1 procent.

De internationale organisatie Shift2Rail wil de modal shift ondersteunen door het spoor aantrekkelijker te maken voor gebruikers. Voor passagiers is dit gericht op meer reismogelijkheden, meer comfort en verbeterde punctualiteit. Zoals uit de cijfers van het afgelopen decennium blijkt, vindt een verschuiving van de weg naar het spoor zeker niet vanzelf plaats.

In het afgelopen decennium is er nauwelijks iets veranderd in het personenvervoer en is er geen sprake van een verplaatsing naar het spoor.

Verschillen personenauto en trein

Vooral tussen 2015 en 2018 is het modale aandeel van personenauto’s in het personenvervoer over land in de EU27 enigszins gestegen van 81 procent naar 81,4 procent, terwijl het spoor van 7,6 procent naar 7,8 procent ging, met aanzienlijke verschillen tussen landen.

Tussen 2015 en 2018 is het modale aandeel van het spoor het sterkst gestegen in Polen, Tsjechië, Oostenrijk en Estland, en het sterkst gedaald in Denemarken, Hongarije en Kroatië. Als er naar landen afzonderlijk wordt gekeken, waren in 2018 Oostenrijk, Nederland en Frankrijk de enige landen waar het spoor een aandeel had van meer dan tien procent.

In Nederland is het aandeel van het spoor in vergelijking tot andere landen relatief hoog met iets meer dan 10 procent.

Green Deal

Voor het goederenvervoer per spoor stelt de Green Deal dat 75 procent van het binnenlandse goederenvervoer dat nu over de weg gaat, naar het spoor en de binnenvaart moet verplaatsen. Het aandeel van het spoor in het goederenvervoer over land is tot nu toe vooral afgenomen en bedroeg in 2018 slechts 18,7 procent.

Lees ook de uitgebreide analyse van het rapport op zusterblad RailTech.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “EU-marktonderzoek: Geen teken van ‘modal shift’ naar het spoor”

Marc Busio|21.01.21|11:20

Dit is geen verrassing. Het goederenvervoer per spoor kan totaal niet concurreren met het veel goedkopere en flexibelere wegtransport. Wat er tegen zeer hoge kosten (Betuweroute en tunnels door de Alpen) bij komt aan vervoerd tonnage – hoofdzakelijk containers uit havens en railterminals – is net genoeg om het verlies te compenseren door het wegvallen van traditioneel vervoer zoals dat van steenkool en producten van de vele fabrieken met spoorwegaansluiting die zijn verdwenen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.