Kantoor Inktpot ProRail Utrecht, foto: ProRail

Omvorming van ProRail op lijst spoedeisende wetsvoorstellen

De omvorming van ProRail tot zbo en de Wet Mobiliteitsfonds zijn op de lijst van 84 spoedeisende wetsvoorstellen opgenomen. Minister Grapperhaus en minister Dekker hebben deze lijst aan de Tweede en Eerste Kamer gestuurd. De Tweede Kamer moet nog beslissen of ze de voorstellen in behandeling nemen. De ChristenUnie vindt dat het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail nu behandeld kan worden zoals het kabinet voorstelt.

Vanwege de coronacrisis is het niet mogelijk voor de Tweede en Eerste Kamer om alle wetsvoorstellen op tijd te behandelen. Vandaar dat de ministers een lijst van 84 wetsvoorstellen hebben opgesteld die volgens hen met spoed dienen te worden behandeld.

Over de omvorming van ProRail tot zbo zegt ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf het volgende: “Het is goed om dit wetsvoorstel nu in behandeling te nemen als Tweede Kamer. De aanloop naar de omvorming tot een zbo loopt al langere tijd in de betrokken organisaties. Het wetstraject moet wel zorgvuldig doorlopen worden. Daar kunnen we nu mee beginnen.”

Omvorming ProRail

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd voor de omvorming van ProRail tot zbo. ProRail is nu nog een besloten vennootschap met een raad van commissarissen. Straks valt ProRail als zelfstandig bestuursorgaan onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

ProRail ontvangt jaarlijks ongeveer twee miljard euro subsidie van IenW voor het beheer, onderhoud en de aanleg van het spoor. Het ministerie verwacht met het omvormen van ProRail tot zbo scherper inzicht te krijgen in de besteding van deze middelen en zich beter te kunnen verantwoorden naar de Tweede Kamer. De omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan stuit op veel weerstand in de spoorbranche die vreest dat dit niet ten goede zal komen van de samenwerking in de spoorsector en de prestaties op het spoor.

Mobiliteitsfonds

De Wet Mobiliteitsfonds gaat de huidige Wet Infrastructuurfonds vervangen. Het huidige Infrastructuurfonds bestaat sinds 1994. De nieuwe wet maakt het mogelijk om de uitgaven voor infrastructuur samen te voegen met als doel om om meer onderlinge samenhang, betere afwegingen en betere prioritering van infrastructuuruitgaven te krijgen.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.