NS, trein, sein, veiligheid

Alarmeringssysteem waarschuwt bij passeren rood sein

ProRail voert een automatisch alarmeringssysteem in dat waarschuwt als een trein door rood rijdt en op een andere trein dreigt te botsen. Daardoor kan de treindienstleider vanuit de verkeersleidingspost machinisten tijdig waarschuwen. De spoorbeheerder reageert daarmee op kritiek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) over de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark in april van dit jaar.

De raad concludeert in een rapport dat de verkeersleiding en de beveiligingstechniek niet merkten dat de sprinter door een rood sein was gereden. Doordat de machinist van de sprinter een rood sein mistte botste het voertuig frontaal op een intercitytrein.

Maatregelen

Bij de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark raakten tenminste 190 van de ruim 425 inzittenden gewond, van wie 24 ernstig. Een van de slachtoffer overleed een dag later aan haar verwondingen.

ProRail en NS hebben direct na het ongeluk extra maatregelen genomen. Naast de invoering van het automatisch alarmeringssysteem komt er een extra waarschuwingssysteem voor machinisten bij nadering van een rood sein.

Herhaling uitbannen

Directeur Marion Gout van ProRail: “Ons is er alles aan gelegen om de kans op herhaling van zo’n ongeval uit te bannen.” Directeur Bert Meerstadt van NS stelt dat het ongeluk diep heeft ingegrepen in beide organisaties. “Het OVV-onderzoek vormt samen met het onderzoek van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport de basis om de spoorwegveiligheid naar een nog hoger niveau te brengen.”

Tot de invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS in 2016 wordt er extra geïnvesteerd in het beveiligingssysteem ATBvv, dat ook bij lagere snelheden (minder dan 40 kilometer per uur) treinen stilzet bij een te snelle nadering van een rood sein.

Vaker bussen inzetten

Bij het aanpassen van de dienstregeling voor bijvoorbeeld werkzaamheden wordt meer tijd gereserveerd voor het laten kruisen en passeren van treinen. Dat betekent volgens ProRail onder meer dat er vaker bussen worden ingezet en dat niet meer ‘per definitie alle treinen rijden’.

Verder is besloten om rode seinen bij werkzaamheden of verstoringen alleen nog maar te plannen op voor de machinist logische plekken zoals stations en wachtsporen.

Nieuw plansysteem

De spoorbranche gaat werken met het nieuwe plansysteem Donna dat risico’s op gevaarlijke situaties in het spoorboekje dagelijks herkent en dit actief meldt aan de planners. Voorheen gebeurde dit nog handmatig. Dit systeem wordt de komende jaren verder uitgebreid.

Onderzoeksbureau Lloyd’s gaat verder alle NS-treinen doorlichten. De NS wil hiermee lessen trekken uit de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark en ongevallen in het buitenland.

Botsveiligheid

Volgens OVV heeft de NS bij de aanschaf van de treinen geen rekening gehouden met de botsveiligheid van het interieur. De raad stelt NS is daarmee de wettelijke zorgplicht voor veiligheid hiermee niet nagekomen.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft ProRail en de NS onder verscherpt toezicht gesteld. De inspectie vindt dat de NS en ProRail de veiligheidsrisico’s van de dienstregeling bij de treinbotsing onvoldoende heeft meegewogen. Die was aangepast vanwege werkzaamheden op het traject.

Lees ook: Verscherpt toezicht NS en ProRail na treinongeluk

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.