ProRail

VVD wil ProRail onderbrengen bij Rijkswaterstaat

Spoorbeheerder ProRail zou het best afgeschaft kunnen worden. De taken zouden ondergebracht kunnen worden bij Rijkswaterstaat. Dat is de mening van Tweede Kamerlid Charlie Aptroot van de VVD. De SP is het hiermee eens.

Met zijn stellingname neemt Aptroot, VVD-woordvoerder verkeer en openbaar vervoer, alvast een voorschot op het Kamerdebat op 15 en 16 mei over het rapport ‘Wissel op de toekomst’ van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor, dat in februari van dit jaar werd gepresenteerd. Daarin constateerde de commissie onder meer dat het ontbreekt aan visie en regie op het spoor en dat minister Schultz van Haegen de Kamer onvoldoende informeert over spoorbudgetten. Ook liet de commissie weten zich ernstige zorgen te maken over het behoud van kwaliteit van het spoornet.

Afschaffen

“Ik vind het gek dat we als overheid jaarlijks 2,5 miljard euro aan ProRail betalen en er niets over te zeggen hebben”, aldus Aptroot. De VVD’er zegt dat zijn irritatie gebaseerd is op alle incidenten van de afgelopen jaren, zoals de problemen met het winterweer, de salarissen van de ProRail-directie en de sterke toename van het aantal personeelsleden. “Die club is echt verkeerd bezig. Laten we ProRail maar opheffen en er een derde afdeling van Rijkswaterstaat van maken. Ik denk dat dat behoorlijk wat problemen oplost.”

Een groot voordeel van zo’n constructie is volgens Aptroot dat de aansturing makkelijker wordt en er dan gewoon werkopdrachten gegeven kunnen worden.

De bezwaren van Aptroot strekken zich niet uit tot de NS, al is het Kamerlid wel voorstander van het verkleinen van het hoofdrailnet. Regionale vervoerders kunnen dan de delen die dan niet meer tot het hoofdrailnet behoren voor hun rekening nemen.

SP medestander

SP-Kamerlid Farshad Bashir is blij in de VVD een medestander te hebben gevonden, zo zegt hij op de partijwebsite. Ook de SP is voorstander van het terugdraaien van de verzelfstandiging van ProRail. De SP gaat nog een stap verder dan de VVD en wil ook NS terughalen naar de overheid. Bashir hoopt dat de VVD zich alsnog bij dat standpunt voegt. Daarmee zou de fractie mooi goed kunnen maken, wat het ooit zelf veroorzaakt heeft door het voorstel van toenmalig VVD-Kamerlid Johan Remkes om de NS op te splitsen en te verzelfstandigen. Bashir: “ De VVD is verantwoordelijk voor de spoorellende die ontstaan is als gevolg van de verzelfstandiging. Maar ik zal niet nog meer zout in de wonden van de VVD strooien als ze nu met mij mee willen tekenen om ook de verzelfstandiging van de NS terug te draaien.”

Rapport Rekenkamer

Afgelopen najaar pleitte de VVD-fractie er naar aanleiding van een rapport van de Algemene Rekenkamer over de besteding van spoorbudgetten van ProRail al voor om ProRail onder curatele te stellen. Uit dat rapport bleek onder meer dat de Tweede Kamer geen goed zicht heeft op de veranderingen in het budget en de projectplanning van ProRail. Dat komt onder meer doordat de begrotingen en verantwoordingsrapportages van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail slecht op elkaar afgestemd zijn.

ProRail wil zelf voorlopig niet reageren op alle commotie over het bedrijf.

Auteur: Yvonne Ton

7 reacties op “VVD wil ProRail onderbrengen bij Rijkswaterstaat”

Simon|10.05.12|14:35

Prima idee,
Verder vind ik dat NS wel een stevige concurrent kan gebruiken.

Simon|10.05.12|14:57

Helemaal mee eens,
Bovendien zou NS best een stevige concurrent kunnen gebruiken

René Vink|10.05.12|17:58

Vermakelijk. Farshad Bashir is zo goed op de hoogte dat hij het verschil niet ziet tussen ProRail opnemen in Rijkswaterstaat en het terugdraaien van de verzelfstandiging van de NS. Hij heeft zelfs niet door dat die verzelfstandiging niet eens heeft plaats gevonden, alle aandelen zijn nog steeds in handen van de staat. Er heeft alleen een splitsing plaats gevonden tussen ProRail en (de rest van) NS. Dat was een voorbereiding op een verzelfstandiging die nooit is gekomen.

René Vink|10.05.12|17:59

“Jaap” hier voor mij is het én eens met de stellingen én wil stevige concurrenten. Beste Jaap, ook jij begrijpt er helemaal niets van. De afsplitsing van ProRail was bedoeld om het beheer van het spoor onafhankelijk van de vervoerders te maken, zodat andere vervoerders op gelijke wijze als NS zouden worden behandeld. Dus je kunt het niet met alle stellingen eens zijn en toch concurrentie willen.

René Vink|10.05.12|18:01

Lees voor Jaap Simon, ik vergiste me

Simon|11.05.12|17:17

Ik was een beetje kort door de bocht met mijn reactie René, ik begrijp dat je het zo niet snapt.
Ik bedoelde, ProRail naar Rijkswaterstaat zodat het spoorbeheer net zo aangepakt wordt als het weg- en waterwegbeheer en NS een flinke concurrent om dat bedrijf wat competitief te maken.
Simon

Raj|08.06.12|18:34

Dit idee lijkt sterk op Boekspots, ook een manier om bokeen te delen, waar bij de bibliotheek de facilitator is. Zou de NS of Prorail hier ook interesse hebben? Het is vast goedkoper dan een full-service bibliotheek.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.