Betuweroute

Externe kosten bij containervervoer per spoor het laagst

Externe kosten als mileuverontreiniging, files en infrastructuurschade liggen bij goederenvervoer per spoor van duizend ton goederen tussen Antwerpen en Basel zeven maal lager dan bij vervoer over de weg. Dat blijkt uit het doctoraat van Monica Grosso, die aan de universiteiten van Antwerpen en Genua de concurrentie van intermodaal goederenvervoer in Europa bestudeerde. 

De Universiteit Antwerpen heeft deze resultaten bekend gemaakt.

Externe kosten

Grosso berekende dat op de corridor Antwerpen-Bazel de externe kosten voor het vervoer per container van duizend ton goederen oplopen tot bijna 14.000 euro bij vervoer over de weg. Zowel bij spoorvervoer als binnenvaart blijven die externe kosten onder de 2.000 euro. Voor gecombineerd vervoer over de weg en het spoor of weg/binnenvaart liggen ze tussen 2.000 en 4.000 euro.

Het onderzoek geeft voorts aan dat expediteurs en verzenders nog steeds voornamelijk voor wegvervoer opteren, hoewel dat doorgaans niet de goedkoopste oplossing is. Uit interviews die Grosso afnam, blijkt volgens haar dat naast tarief en snelheid vooral factoren als betrouwbaarheid, flexibiliteit, frequentie, kans op verlies en schade aan de goederen een rol spelen bij de keuze van de vervoerswijze.

Grosso raadt de overheid daarom aan in het promoten van intermodaal vervoer vooral daarop in te zetten, met name op betrouwbaarheid, zo meldt Knack.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.