Binckhorst Den Haag

Haagse tram wil uitbreiden naar Voorburg en Rijswijk, maar er is ook kritiek

Het transformatiegebied Binckhorst in Den Haag. 2020, Nanda Sluijsmans / Wikimedia Commons

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in de regio Den Haag zijn er plannen om het tramnetwerk uit te breiden. Het is de bedoeling dat de tramverbinding op termijn doorloopt vanaf station Den Haag Centraal via de Haagse Binckhorstlaan en Maanweg naar station Voorburg. In het geplande gebied van de uitbreiding leven nog wel vragen bij omwonenden. Daarom is er een participatietraject gestart om de uitrol van het nieuwe traject te bespoedigen.

Vanaf de Binckhorstlaan moet de tramverbinding gaan lopen via de Prinses Mariannelaan in Voorburg West Zuid en de Geestbrugweg richting Rijswijk en Delft. Daarmee verstevigt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) haar spoornetwerk in het Zuid-Hollandse stadsgebied. Omdat uitbreiding van het tramnetwerk in Den Haag grote impact zal hebben op de infrastructuur in Voorburg West, is eind 2022 het participatietraject gestart met bewoners en andere belanghebbenden van de stad, gelegen aan het Rijn-Schiekanaal.

In het traject wordt gekeken naar mogelijke problemen en oplossingen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het geplande uitbreidingsgebied rondom de Prinses Mariannelaan – en de aangrenzende wijken in Rijswijk – te verbeteren, als de tram daar definitief zou gaan rijden. Echter rijst bij sommigen de vraag of de infrastructuur in de beoogde uitbreiding van het tramspoor naar Voorburg en Rijswijk wel de juiste is.

Jelle Meinesz, gemeenteraadslid voor Hart voor Den Haag (HvdH) vraagt zich af of een tramlijn langs de Hoornbrug bij Rijswijk de beste investering is in een verbeterde infrastructuur. “Bij Hoornbrug en bij de Binckhorst in Den Haag komen duizenden woningen. Voor een goede doorloop van het vervoer moet je dat ontvlechten.” Meinesz had liever gezien dat er ook eerst naar andere opties was gekeken, in plaats van de keuze voor een miljoenen kostende uitbreiding van de Haagse tram. “Had drie voorstellen op tafel gelegd, had de bewoners er écht bij betrokken. Dit had de gemeente veel breder moeten trekken.”

Spook van de Hoekse Lijn

De Voorburgse wethouder Jeffrey Keus (GBLV), tevens ex-wethouder in Rijswijk, concludeert in het Voorburgs Dagblad dat er inmiddels “veel concrete en haalbare ideeën” zijn aangedragen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen wanneer de Haagse tram zich verder in de regio nestelt. Volgens Keus komt er “een fors budget beschikbaar” waarmee de tram op een goede manier kan worden ingepast. Dat ‘forse budget’ is Meinesz een doorn in het oog. “Zoveel zie ik niet terug van de centen die de Metropoolregio Rotterdam Den Haag moet verdelen binnen onze regio.”

Volgens Meinesz heeft de metroverbinding naar Hoek van Holland Strand al genoeg gekost. “Ik ben bang dat een tramverbinding naar Voorburg en Rijswijk ook weer onnodig veel geld gaat kosten”, zo stelt de in Spoorwijk geboren Hagenaar. “Liever had men gekeken naar een meer praktische oplossing, het opzetten van een busverbinding tussen de gemeenten, bijvoorbeeld. Goed vervoer hoeft geen tientallen miljoenen te kosten.”

De Haagse regiovervoerder HTM is al langer bezig om haar tramnetwerk uit te breiden. Zo is het binnenkort mogelijk om met de tram van Leidschendam naar de campus van TU Delft te reizen. Tegelijkertijd is HTM bezig met spoorvernieuwing, om de nieuwe lagevloertrams overal in de regio toegankelijk te maken. In het centrum van Den Haag en op Scheveningen kwam er onlangs een einde aan een jaar lang werkzaamheden. Op dat traject wordt momenteel getest met de nieuw aangelegde sporen, bovenleidingen en haltes.

Geïnteresseerd in duurzaam werken, de emissieloze bouwplaats en de stikstofproblematiek? Meepraten tijdens onze paneldiscussies of de sprekers bevragen? Meld je dan snel nog aan voor deelname aan de Dag van de Infra en laat je inspireren. Het volledige programma vind je hier terug.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

5 reacties op “Haagse tram wil uitbreiden naar Voorburg en Rijswijk, maar er is ook kritiek”

Rob Langen|28.04.23|15:28

Het participatietraject is al veel eerder gestart. Er zijn zeer veel waardevolle adviezen gegeven. Echter hier is niets mee gedaan. Het voorkeurstracé is nog hetzelfde als een paar jaar geleden. Ik zou zeggen luister serieus naar de bewoners en doe daar wat mee. Dat gaat de besluitvorming veel sneller.

Alie Overduin|28.04.23|22:13

Gaat dit inhouden dat er naast de tramlijnen 1 en 15 nog een tram over de brug komt denderen?
Wonend aan de Hoornbrug ervaren bewoners nu al grote geluidsoverlast gedurende 20 uur per etmaal. Alleen tussen 01.30 uur en 05.30 uur rijden de trams niet.
Waar aan de ene kant de bewoners van de Binckhorst een voorziening wordt geboden wordt aan de andere kant het woongenot van bewoners aan de Hoornbrug verziekt.

Robbert Trouwborst|29.04.23|15:44

Zinloos verspilling van geld en woongenot. Door voorrang op stoplichten van ov staat er elke dag file op de mariannelaan en geestbrugweg maar 4 trams per uur erbij die dezelfde kant op gaan als tram 1 en de randstadrail en bussen gaat dit natuurlijk nog 100x erger maken. Totaal waardeloos veraad van de gemeente naar zijn inwonende.
Zoveel weerstand tegen dit idee al jaren maar het wordt er weer gewoon door geramd. Trams die nu naar Delft en den Haag gaan vanaf voorburg zijn totaal uitgestorven.

Gabriël Hoezen|30.04.23|11:47

Ondertussen in Rotterdam: de bevolking strijdt voor het behoud van tramlijnen, die door de metropoolregio en het Rotterdamse gemeentebestuur dreigen te worden vervangen door busverbindingen…
Ik snap dat wel: als je eenmaal een tram hebt, wil je niet terug naar het gehobbel van een bus. In veel landen in Europa weten ze dat ook. Wel eens in Straatsburg of Bordeaux geweest? In een korte tijd is daar een indrukwekkend tramnet opgezet. Om jaloers van te worden. De stad vaart er wel bij.

Roel Bartlema|02.05.23|21:09

Volstrekt onbegrijpelijk flodderverhaaltje over de tramplannen voor de Haagse Binckhorst. Auteur Kenneth Steffers zou zich wat meer in de materie moeten verdiepen in plaats van dit onsamenhangende staaltje knip- en plakwerk te presenteren. Overigens ben ik het als inwoner van Rotterdam van harte eens met de reactie van Gabriël Hoezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Haagse tram wil uitbreiden naar Voorburg en Rijswijk, maar er is ook kritiek | SpoorPro.nl
Binckhorst Den Haag

Haagse tram wil uitbreiden naar Voorburg en Rijswijk, maar er is ook kritiek

Het transformatiegebied Binckhorst in Den Haag. 2020, Nanda Sluijsmans / Wikimedia Commons

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in de regio Den Haag zijn er plannen om het tramnetwerk uit te breiden. Het is de bedoeling dat de tramverbinding op termijn doorloopt vanaf station Den Haag Centraal via de Haagse Binckhorstlaan en Maanweg naar station Voorburg. In het geplande gebied van de uitbreiding leven nog wel vragen bij omwonenden. Daarom is er een participatietraject gestart om de uitrol van het nieuwe traject te bespoedigen.

Vanaf de Binckhorstlaan moet de tramverbinding gaan lopen via de Prinses Mariannelaan in Voorburg West Zuid en de Geestbrugweg richting Rijswijk en Delft. Daarmee verstevigt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) haar spoornetwerk in het Zuid-Hollandse stadsgebied. Omdat uitbreiding van het tramnetwerk in Den Haag grote impact zal hebben op de infrastructuur in Voorburg West, is eind 2022 het participatietraject gestart met bewoners en andere belanghebbenden van de stad, gelegen aan het Rijn-Schiekanaal.

In het traject wordt gekeken naar mogelijke problemen en oplossingen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het geplande uitbreidingsgebied rondom de Prinses Mariannelaan – en de aangrenzende wijken in Rijswijk – te verbeteren, als de tram daar definitief zou gaan rijden. Echter rijst bij sommigen de vraag of de infrastructuur in de beoogde uitbreiding van het tramspoor naar Voorburg en Rijswijk wel de juiste is.

Jelle Meinesz, gemeenteraadslid voor Hart voor Den Haag (HvdH) vraagt zich af of een tramlijn langs de Hoornbrug bij Rijswijk de beste investering is in een verbeterde infrastructuur. “Bij Hoornbrug en bij de Binckhorst in Den Haag komen duizenden woningen. Voor een goede doorloop van het vervoer moet je dat ontvlechten.” Meinesz had liever gezien dat er ook eerst naar andere opties was gekeken, in plaats van de keuze voor een miljoenen kostende uitbreiding van de Haagse tram. “Had drie voorstellen op tafel gelegd, had de bewoners er écht bij betrokken. Dit had de gemeente veel breder moeten trekken.”

Spook van de Hoekse Lijn

De Voorburgse wethouder Jeffrey Keus (GBLV), tevens ex-wethouder in Rijswijk, concludeert in het Voorburgs Dagblad dat er inmiddels “veel concrete en haalbare ideeën” zijn aangedragen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen wanneer de Haagse tram zich verder in de regio nestelt. Volgens Keus komt er “een fors budget beschikbaar” waarmee de tram op een goede manier kan worden ingepast. Dat ‘forse budget’ is Meinesz een doorn in het oog. “Zoveel zie ik niet terug van de centen die de Metropoolregio Rotterdam Den Haag moet verdelen binnen onze regio.”

Volgens Meinesz heeft de metroverbinding naar Hoek van Holland Strand al genoeg gekost. “Ik ben bang dat een tramverbinding naar Voorburg en Rijswijk ook weer onnodig veel geld gaat kosten”, zo stelt de in Spoorwijk geboren Hagenaar. “Liever had men gekeken naar een meer praktische oplossing, het opzetten van een busverbinding tussen de gemeenten, bijvoorbeeld. Goed vervoer hoeft geen tientallen miljoenen te kosten.”

De Haagse regiovervoerder HTM is al langer bezig om haar tramnetwerk uit te breiden. Zo is het binnenkort mogelijk om met de tram van Leidschendam naar de campus van TU Delft te reizen. Tegelijkertijd is HTM bezig met spoorvernieuwing, om de nieuwe lagevloertrams overal in de regio toegankelijk te maken. In het centrum van Den Haag en op Scheveningen kwam er onlangs een einde aan een jaar lang werkzaamheden. Op dat traject wordt momenteel getest met de nieuw aangelegde sporen, bovenleidingen en haltes.

Geïnteresseerd in duurzaam werken, de emissieloze bouwplaats en de stikstofproblematiek? Meepraten tijdens onze paneldiscussies of de sprekers bevragen? Meld je dan snel nog aan voor deelname aan de Dag van de Infra en laat je inspireren. Het volledige programma vind je hier terug.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

5 reacties op “Haagse tram wil uitbreiden naar Voorburg en Rijswijk, maar er is ook kritiek”

Rob Langen|28.04.23|15:28

Het participatietraject is al veel eerder gestart. Er zijn zeer veel waardevolle adviezen gegeven. Echter hier is niets mee gedaan. Het voorkeurstracé is nog hetzelfde als een paar jaar geleden. Ik zou zeggen luister serieus naar de bewoners en doe daar wat mee. Dat gaat de besluitvorming veel sneller.

Alie Overduin|28.04.23|22:13

Gaat dit inhouden dat er naast de tramlijnen 1 en 15 nog een tram over de brug komt denderen?
Wonend aan de Hoornbrug ervaren bewoners nu al grote geluidsoverlast gedurende 20 uur per etmaal. Alleen tussen 01.30 uur en 05.30 uur rijden de trams niet.
Waar aan de ene kant de bewoners van de Binckhorst een voorziening wordt geboden wordt aan de andere kant het woongenot van bewoners aan de Hoornbrug verziekt.

Robbert Trouwborst|29.04.23|15:44

Zinloos verspilling van geld en woongenot. Door voorrang op stoplichten van ov staat er elke dag file op de mariannelaan en geestbrugweg maar 4 trams per uur erbij die dezelfde kant op gaan als tram 1 en de randstadrail en bussen gaat dit natuurlijk nog 100x erger maken. Totaal waardeloos veraad van de gemeente naar zijn inwonende.
Zoveel weerstand tegen dit idee al jaren maar het wordt er weer gewoon door geramd. Trams die nu naar Delft en den Haag gaan vanaf voorburg zijn totaal uitgestorven.

Gabriël Hoezen|30.04.23|11:47

Ondertussen in Rotterdam: de bevolking strijdt voor het behoud van tramlijnen, die door de metropoolregio en het Rotterdamse gemeentebestuur dreigen te worden vervangen door busverbindingen…
Ik snap dat wel: als je eenmaal een tram hebt, wil je niet terug naar het gehobbel van een bus. In veel landen in Europa weten ze dat ook. Wel eens in Straatsburg of Bordeaux geweest? In een korte tijd is daar een indrukwekkend tramnet opgezet. Om jaloers van te worden. De stad vaart er wel bij.

Roel Bartlema|02.05.23|21:09

Volstrekt onbegrijpelijk flodderverhaaltje over de tramplannen voor de Haagse Binckhorst. Auteur Kenneth Steffers zou zich wat meer in de materie moeten verdiepen in plaats van dit onsamenhangende staaltje knip- en plakwerk te presenteren. Overigens ben ik het als inwoner van Rotterdam van harte eens met de reactie van Gabriël Hoezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.