HTM Tram 1 Scheveningseweg Den Haag

Vervanging tramremise Scheveningen vanwege breedte moderne trams

De tramremise in Scheveningen zal volledig worden vervangen. Dit is nodig omdat het huidige complex is verouderd, maar des te meer omdat de moderne tramvoertuigen “te breed” zijn om in de nauwe remise te stallen. De nieuwe remise zal straks beschikken over vijftien sporen en biedt plaats aan 42 voertuigen. De werkzaamheden starten in 2024.

HTM laat in een reactie tegenover SpoorPro weten dat de nieuwe trams breder zijn omdat het “toegangelijke, lagevloers trams” zijn. De nieuwe trams zijn net zo breed als van het type Avenio waarmee HTM sinds 2015 met 70 trams rijdt, maar de huidige remise in Scheveningen voldoet niet meer aan de stallingseisen van de moderne trams.

Meer capaciteit en comfort

“Ten opzichte onze rood-beige trams (met trappetje) zijn ze breder en bieden dus meer capaciteit en comfort. Vanwege de lage vloer zijn ze toegankelijk voor iedereen die reist met kinderwagen, rollator, rolstoel en dergelijke”, aldus HTM. “De remise moest sowieso aangepast worden voor onze huidige Avenio-trams, zowel voor de breedte als de lengte van deze voertuigen en ook vanwege het feit dat deze twee richtingen op kunnen rijden.”

Daarnaast laat HTM weten dat de huidige remise “verouderd” is en dat ze deze nu kunnen aanpassen aan de steeds strenger wordende milieueisen. HTM: “De nieuwe trams zijn 35 meter en daarmee langer dan de huidige rood-beige trams van 28.6 meter lengte.”

Aanbesteding nieuwe trams

HTM is van plan om de tramvloot de komende jaren nog verder te moderniseren. “Het aanbestedingstraject loopt, maar de leverancier en het type zijn nog niet bekend”, zo stelt de Haagse stadsvervoerder. HTM is van plan om op termijn 50 nieuwe en dus het bredere type trams in dienst te nemen. “Plus nog 12 trams als mogelijke optie”.

HTM zegt goed te hebben nagedacht over de aanbesteding van de nieuwe trams. “Een nieuwe tram aanschaffen staat niet op zichzelf. Daar komt veel meer bij kijken, zoals aanpassingen aan de infrastructuur, toegankelijke tramshaltes en de stallingscapacititeit.” Met het vervangen van de huidige tramremise in Scheveningen moet het volgens de vervoerder wel goed zitten als het gaat om dat laatste.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Vervanging tramremise Scheveningen vanwege breedte moderne trams”

Illya Vaes|30.08.22|10:13

Tegen de zitplaatsencapaciteit van GTL-8’s kan niks op.
Dat die capaciteit vooral in staplaatsen zit, vertelt de woordvoerder maar niet (en doorvragen is er bij persberichten-“vakbladen” niet bij). Of hoeveel capaciteit (en geld!) een tweede cabine en deuren aan beide zijden kost omdat deelgemeenten geen keerlussen willen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vervanging tramremise Scheveningen vanwege breedte moderne trams | SpoorPro.nl
HTM Tram 1 Scheveningseweg Den Haag

Vervanging tramremise Scheveningen vanwege breedte moderne trams

De tramremise in Scheveningen zal volledig worden vervangen. Dit is nodig omdat het huidige complex is verouderd, maar des te meer omdat de moderne tramvoertuigen “te breed” zijn om in de nauwe remise te stallen. De nieuwe remise zal straks beschikken over vijftien sporen en biedt plaats aan 42 voertuigen. De werkzaamheden starten in 2024.

HTM laat in een reactie tegenover SpoorPro weten dat de nieuwe trams breder zijn omdat het “toegangelijke, lagevloers trams” zijn. De nieuwe trams zijn net zo breed als van het type Avenio waarmee HTM sinds 2015 met 70 trams rijdt, maar de huidige remise in Scheveningen voldoet niet meer aan de stallingseisen van de moderne trams.

Meer capaciteit en comfort

“Ten opzichte onze rood-beige trams (met trappetje) zijn ze breder en bieden dus meer capaciteit en comfort. Vanwege de lage vloer zijn ze toegankelijk voor iedereen die reist met kinderwagen, rollator, rolstoel en dergelijke”, aldus HTM. “De remise moest sowieso aangepast worden voor onze huidige Avenio-trams, zowel voor de breedte als de lengte van deze voertuigen en ook vanwege het feit dat deze twee richtingen op kunnen rijden.”

Daarnaast laat HTM weten dat de huidige remise “verouderd” is en dat ze deze nu kunnen aanpassen aan de steeds strenger wordende milieueisen. HTM: “De nieuwe trams zijn 35 meter en daarmee langer dan de huidige rood-beige trams van 28.6 meter lengte.”

Aanbesteding nieuwe trams

HTM is van plan om de tramvloot de komende jaren nog verder te moderniseren. “Het aanbestedingstraject loopt, maar de leverancier en het type zijn nog niet bekend”, zo stelt de Haagse stadsvervoerder. HTM is van plan om op termijn 50 nieuwe en dus het bredere type trams in dienst te nemen. “Plus nog 12 trams als mogelijke optie”.

HTM zegt goed te hebben nagedacht over de aanbesteding van de nieuwe trams. “Een nieuwe tram aanschaffen staat niet op zichzelf. Daar komt veel meer bij kijken, zoals aanpassingen aan de infrastructuur, toegankelijke tramshaltes en de stallingscapacititeit.” Met het vervangen van de huidige tramremise in Scheveningen moet het volgens de vervoerder wel goed zitten als het gaat om dat laatste.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Vervanging tramremise Scheveningen vanwege breedte moderne trams”

Illya Vaes|30.08.22|10:13

Tegen de zitplaatsencapaciteit van GTL-8’s kan niks op.
Dat die capaciteit vooral in staplaatsen zit, vertelt de woordvoerder maar niet (en doorvragen is er bij persberichten-“vakbladen” niet bij). Of hoeveel capaciteit (en geld!) een tweede cabine en deuren aan beide zijden kost omdat deelgemeenten geen keerlussen willen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.