De Eurostar op Amsterdam Centraal.

Heijnen gaat nog één poging wagen Eurostar voor Amsterdam te behouden

Eurostar rijdt nu op de concessie van NS naar Parijs, maar concurrentie ligt op de loer. Erik Swierstra / Wikimedia Commons

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat gaat alsnog proberen een manier te vinden waarop Eurostar toch Amsterdam Centraal kan blijven gebruiken als vertrekstation voor haar treinen naar Londen. Heijnen wil letterlijk met een aantal experts gaan kijken of het met allerlei veiligheidsmaatregelen mogelijk is om perron 15b open te houden totdat de nieuwe, tijdelijke terminal in de Amstelpassage klaar is. Of dat lukt, blijft nog even de grote vraag. “Hiervoor hebben we alle betrokkenen nodig. De tijd voor het vinden van een oplossing is krap”, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Heijnen gaat nog één poging wagen Eurostar voor Amsterdam te behouden”

Cornelius Koelewijn|07.06.23|15:55

Laten we hopen dat ze doorbijt. Desnooit gooit ze de ProRail-directie op straat…

Lodewijk Smoor|08.06.23|07:32

Het werkelijke probleem is gebrek aan een gedurfde spoorwegvisie voor de lange termijn. Vandaag is het de Eurostar maar wat als Nederland echt wat wil meer internationale verbindingen? De oplossing voor dit capacitietsprobleem? Meer spoorlijnen op plaatsen waar die vroeger ook lagen en opnieuw aanleggen van afgebroken infrastructuur. Wie durft er echt out of the box te brainstormen over het opnieuw aanleggen van Amsterdam WP of een terminal voor nachttreinen bij het Haarlemmermeerstation?

A C F Sierts|08.06.23|12:27

De oplossing is veel simpeler dan iedereen denkt. Het markt-issue vanuit GB is een directe & overstapvrije verbinding NAAR de bestemming Asd. Dat is geen probleem, want de strenge Britse douane-toestanden spelen alleen in de rijrichting EU > GB. Rijden NAAR centraal is dus een non-issue.

Vertrekken VAN Asd is wel een issue. Prima, dan geef je de reizigers op de heenweg een gratis opgeladen OV-chipkaart, met QR-code naar infofilmpjes op Youtube in alle talen. Een mooie welkom in het NL’se OV :)

A C F Sierts|08.06.23|12:31

… en hiermee zijn we weer bij het kernprobleem vd NL-spoorsector en Ministerie: men zit vast in systeemdenken en systeemdiscussies. Klantgericht denken levert veel sneller veel betere oplossingen op voor minder geld en met minder politieke deining. Slimmer Sneller Zuiniger op het spoor – wanneer dringt het eindelijk eens door….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Heijnen gaat nog één poging wagen Eurostar voor Amsterdam te behouden | SpoorPro.nl
De Eurostar op Amsterdam Centraal.

Heijnen gaat nog één poging wagen Eurostar voor Amsterdam te behouden

Eurostar rijdt nu op de concessie van NS naar Parijs, maar concurrentie ligt op de loer. Erik Swierstra / Wikimedia Commons

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat gaat alsnog proberen een manier te vinden waarop Eurostar toch Amsterdam Centraal kan blijven gebruiken als vertrekstation voor haar treinen naar Londen. Heijnen wil letterlijk met een aantal experts gaan kijken of het met allerlei veiligheidsmaatregelen mogelijk is om perron 15b open te houden totdat de nieuwe, tijdelijke terminal in de Amstelpassage klaar is. Of dat lukt, blijft nog even de grote vraag. “Hiervoor hebben we alle betrokkenen nodig. De tijd voor het vinden van een oplossing is krap”, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Heijnen gaat nog één poging wagen Eurostar voor Amsterdam te behouden”

Cornelius Koelewijn|07.06.23|15:55

Laten we hopen dat ze doorbijt. Desnooit gooit ze de ProRail-directie op straat…

Lodewijk Smoor|08.06.23|07:32

Het werkelijke probleem is gebrek aan een gedurfde spoorwegvisie voor de lange termijn. Vandaag is het de Eurostar maar wat als Nederland echt wat wil meer internationale verbindingen? De oplossing voor dit capacitietsprobleem? Meer spoorlijnen op plaatsen waar die vroeger ook lagen en opnieuw aanleggen van afgebroken infrastructuur. Wie durft er echt out of the box te brainstormen over het opnieuw aanleggen van Amsterdam WP of een terminal voor nachttreinen bij het Haarlemmermeerstation?

A C F Sierts|08.06.23|12:27

De oplossing is veel simpeler dan iedereen denkt. Het markt-issue vanuit GB is een directe & overstapvrije verbinding NAAR de bestemming Asd. Dat is geen probleem, want de strenge Britse douane-toestanden spelen alleen in de rijrichting EU > GB. Rijden NAAR centraal is dus een non-issue.

Vertrekken VAN Asd is wel een issue. Prima, dan geef je de reizigers op de heenweg een gratis opgeladen OV-chipkaart, met QR-code naar infofilmpjes op Youtube in alle talen. Een mooie welkom in het NL’se OV :)

A C F Sierts|08.06.23|12:31

… en hiermee zijn we weer bij het kernprobleem vd NL-spoorsector en Ministerie: men zit vast in systeemdenken en systeemdiscussies. Klantgericht denken levert veel sneller veel betere oplossingen op voor minder geld en met minder politieke deining. Slimmer Sneller Zuiniger op het spoor – wanneer dringt het eindelijk eens door….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.