Marianne Verhaert

België neemt motie aan voor betere spoorverbinding Nederland

De Vlaamse politicus Marianne Verhaert diende een motie in voor beter regionaal grensoverschrijdend vervoer tussen België en buurlanden. Marianne Verhaert

De Belgische Kamercommissie heeft deze week een voorstel goedgekeurd om grensoverschrijdende spoorverbindingen aantrekkelijker te maken. Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld) had daarvoor een motie ingediend. Verhaert stuurt aan op een duidelijkere visie vanuit de Belgische overheid met betrekking tot regionaal grensoverschrijdend vervoer naar de Belgische buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “België neemt motie aan voor betere spoorverbinding Nederland”

Marc Busio|02.03.23|17:05

In Belgie is het parlement al net zo’n ‘motie-fabriek’ als in Nederland. Als je als kamerlid iets van je wil laten horen dien je dus een motie in. De waarde voor het grensoverschrijdende treinverkeer tussen beide landen is dus nul-komma-nul. De motie is alleen van waarde voor de indiener.

Cornelius Koelewijn|03.03.23|12:00

@Marc Busio – Misschien is het een goed idee om de wegen tussen NL en BE ook maar te sluiten. De waarde voor het grensoverschrijdende wegverkeer tussen beide landen is nul-komma-nul…

qw zx|03.03.23|13:08

Goed om van jullie te horen. Ik trek mij dit persoonlijk aan. Noordwest-Europa is inderdaad een nationale lappendeken op vervoersgebied.

Victor Bax|03.03.23|13:30

Ik weet niet wat meneer Busio denkt, in welke tijd hij leeft, maar je wilt niet weten hoeveel (letterlijk) grensoverschrijdend verkeer er is. En schandelijk dat zo’n instelling als de EU dit niet belangrijk lijkt te vinden. Er wordt sowieso beknibbeld op OV, althans in de Randstad, maar ook in andere streken binnen de Benelux. Voor asfalt is er meer geld beschikbaar dan voor OV. Niet van deze tijd is dat.

Bernt Paul Wentink|04.03.23|15:19

Misschien ook een motie voor een tramlijn van Hasselt naar Maastricht?

Marc Busio|06.03.23|10:43

Ja, die tramlijn van Hasselt naar Maastricht: ook weer een mooi voorbeeld van hoe politici goede sier maken met plannen voor beter grensoverschrijdend openbaar vervoer en waar vervolgens niets van terecht komt. Alleen ingenieurs- en consultancybureaus hebben er handen vol geld aan verdiend. Politici weten best dat dit soort projecten bij voorbaat onrendabel zijn en de eindstreep niet zullen halen. Maar ondertussen hebben ze media-aandacht getrokken en daar is het ze allemaal om te doen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België neemt motie aan voor betere spoorverbinding Nederland | SpoorPro.nl
Marianne Verhaert

België neemt motie aan voor betere spoorverbinding Nederland

De Vlaamse politicus Marianne Verhaert diende een motie in voor beter regionaal grensoverschrijdend vervoer tussen België en buurlanden. Marianne Verhaert

De Belgische Kamercommissie heeft deze week een voorstel goedgekeurd om grensoverschrijdende spoorverbindingen aantrekkelijker te maken. Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld) had daarvoor een motie ingediend. Verhaert stuurt aan op een duidelijkere visie vanuit de Belgische overheid met betrekking tot regionaal grensoverschrijdend vervoer naar de Belgische buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “België neemt motie aan voor betere spoorverbinding Nederland”

Marc Busio|02.03.23|17:05

In Belgie is het parlement al net zo’n ‘motie-fabriek’ als in Nederland. Als je als kamerlid iets van je wil laten horen dien je dus een motie in. De waarde voor het grensoverschrijdende treinverkeer tussen beide landen is dus nul-komma-nul. De motie is alleen van waarde voor de indiener.

Cornelius Koelewijn|03.03.23|12:00

@Marc Busio – Misschien is het een goed idee om de wegen tussen NL en BE ook maar te sluiten. De waarde voor het grensoverschrijdende wegverkeer tussen beide landen is nul-komma-nul…

qw zx|03.03.23|13:08

Goed om van jullie te horen. Ik trek mij dit persoonlijk aan. Noordwest-Europa is inderdaad een nationale lappendeken op vervoersgebied.

Victor Bax|03.03.23|13:30

Ik weet niet wat meneer Busio denkt, in welke tijd hij leeft, maar je wilt niet weten hoeveel (letterlijk) grensoverschrijdend verkeer er is. En schandelijk dat zo’n instelling als de EU dit niet belangrijk lijkt te vinden. Er wordt sowieso beknibbeld op OV, althans in de Randstad, maar ook in andere streken binnen de Benelux. Voor asfalt is er meer geld beschikbaar dan voor OV. Niet van deze tijd is dat.

Bernt Paul Wentink|04.03.23|15:19

Misschien ook een motie voor een tramlijn van Hasselt naar Maastricht?

Marc Busio|06.03.23|10:43

Ja, die tramlijn van Hasselt naar Maastricht: ook weer een mooi voorbeeld van hoe politici goede sier maken met plannen voor beter grensoverschrijdend openbaar vervoer en waar vervolgens niets van terecht komt. Alleen ingenieurs- en consultancybureaus hebben er handen vol geld aan verdiend. Politici weten best dat dit soort projecten bij voorbaat onrendabel zijn en de eindstreep niet zullen halen. Maar ondertussen hebben ze media-aandacht getrokken en daar is het ze allemaal om te doen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.