DB Cargo Belgium

Prose en Ricardo gecontracteerd voor ATO-test op Betuweroute

DB Cargo Belgium

Advies- en ingenieursbureaus Prose en Ricardo gaan een programma van eisen opstellen voor de ATO-test op de Betuweroute. Beide bedrijven kwamen als winnaar uit een tender van DB Cargo. De Duitse spoorgoederenvervoerder gaat samen met ProRail een jaar lang testen van met Automatic Train Operation op het Nederlandse deel van de Betuweroute.

Het project ging in oktober 2021 van start en loopt door tot 2025. Tijdens de test worden de technische en operationele haalbaarheid onderzocht van: GoA2 en GoA4 in schaduwmodus. Verder zal een Remote Supervision & Control Center (RSC) in gedegradeerde en noodmodus worden getest.

Interessant spoor

“De Betuweroute is een zeer interessant spoor dat geoptimaliseerd is voor vracht, met ETCS, omheind en zonder
overwegen”, zegt Baseliyos Jacob, Senior Engineer bij DB Cargo. 72 procent van het vrachtverkeer tussen Rotterdam en Duitsland gaat via de Betuweroute. Het project wordt ondersteund door het Duitse ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur met een fonds van 18,9 miljoen euro.

Prose en Ricardo werden in opdracht van DB Cargo ingeschakeld en zullen nauw samenwerken om een  programma van eisen op te stellen voor Freight ATO Grade of Automation 2 (GoA 2) en GoA 4 + Remote Supervision & Control in een design-to-tijdlijn benadering. Dit programma wordt gebruikt om een ​​ATO-technologiepartner te selecteren voor het ontwikkelen, installeren, integreren, in bedrijf stellen, certificeren en testen van een dergelijke ATO oplossing. De testen voor de 1-jarige proef tot 2025, zullen plaatsvinden op het Nederlandse deel van de Betuweroute (tussen Kijfhoek en Valburg).

Internationale samenwerking

De test is volgens Deutsche Bahn een belangrijk onderdeel van de intentieverklaring die Nederland en Duitsland in 2019 tekenden voor een samenwerking ter bevordering van het goederenvervoer per spoor. De verklaring werd destijds opgesteld en ondertekend door vertegenwoordigers van de spoorgoederensector in beide landen en de Duitse en Nederlandse ministeries van Verkeer. Het automatiseren van de treinoperatie moet leiden tot een betere benutting van de capaciteit op het spoor en een verbetering van de transportkwaliteit door te rijden met de optimale snelheid.

Het is niet de eerste keer dat er getest wordt met zelfrijdende treinen op de Betuweroute. In 2018 deden Alstom, Rotterdam Rail Feeding en ProRail al een test met een goederenlocomotief. Het ging destijds om twee testritten Op GoA level 2, er zat dus wel een machinist op de trein en ook treinverkeersleiders waren nauw bij de proef betrokken. Wat er nu precies getest gaat worden en welke Grade of Automation wordt toegepast is niet bekendgemaakt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.